Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Är du redo för en spännande tjänst där utveckling kommer att vara i fokus under de kommande åren?
Där du har chansen att omvandla externa förändringar till strategiska åtgärder inom din egna verksamhet?
Där agilitet och struktur går hand i hand? Vår öppning som ekonomichef på Vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder mer än bara ekonomihantering!

I rollen som ekonomichef hos Vård- och omsorgsförvaltningen kommer du att vara en nyckelspelare i förvaltningsledningen och ha en central roll i att sätta fokus på strategisk utveckling inom ekonomiområdet.
Du kommer att vara en värdefull medlem i vård- och omsorgsdirektörens ledningsgrupp.
Dessutom kommer du att ansvara för att leda din egen ekonomienhet, som för närvarande består av tre controllers och en ekonom, samt enhetschefen för lokalförsörjning och vaktmästeri.

Vi sätter stor vikt vid ledarnas förutsättningar och är för närvarande engagerade i att definiera tydliga roller och ansvarsområden.

Ditt uppdrag omfattar att:

• Leda och driva arbetet för ekonomistyrningen i förvaltningen.
  • Ansvar för ekonomistyrningsprocessen och budgetprocessen samtidigt som du skapar de bästa förutsättningarna för verksamheten att arbeta med de ekonomirelaterade frågorna
  • Leda, planera och driva utvecklingsarbetet inom förvaltningens ekonomifunktion
  • Ansvara för förvaltningens lokalförsörjning genom att vara ett bollplank för verksamheten och andra förvaltningar inom kommunen.
  • Omvärldsbevaka och utveckla arbetet inom ekonomiområdet
  • Utveckla och skapa relationer både inom förvaltningen och inom kommunen
  • Bidra till kommunens utvecklingsarbete inom de ekonomirelaterade frågorna

Bli en del av Botkyrka kommun och ta del av förmånerna vi har att erbjuda.

Vi investerar i din framtid med möjligheter till ett utbud av varierande intern utbildningar inom t ex. områden som arbetsmiljö, grundläggande juridik och projektarbete.
Vi vill hjälpa dig växa i din karriär och bli ännu mer framgångsrik.

När du ansluter till vårt team kan du förvänta dig en noggrann introduktion för att säkerställa att du känner dig bekväm och redo att lyckas i din nya roll. Vi strävar efter att du snabbt ska känna dig en del vår arbetsgrupp, och erbjuder en välkomstdag som inkluderar en spännande rundtur i hela Botkyrka kommun. Denna introduktion syftar till att du ska förstå vår kommun och dess verksamheter bättre. Vilket är av högsta vikt för oss.

Välkommen till en organisation som sätter medborgaren i centrum och skapar en kultur av öppenhet, trygghet och transparens. Här är det självklart att känna ansvar för helheten i vår verksamhet, inte bara ens egna ansvarsområden.
Vi är stolta över vårt arbete och är redo att ta ansvar och vara modiga när det krävs.

Följ med oss på Vård- och Omsorgsförvaltningen när vi tar stora steg framåt inom vår verksamhet.
Som ekonomichef kommer du att ha en central roll i att driva dessa spännande initiativ framåt och göra en positiv skillnad i samhället.

Du har en akademiskexamen, inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Övriga krav för tjänsten är att:

• Du har en gedigen bakgrund inom ekonomi och en erfarenhet av att leda kvalificerat ekonomiarbete på en avancerad nivå.
  • Du har tidigare erfarenheter av ledarskap med en påvisad förmåga att framgångsrikt guida och stödja medarbetare i deras arbete.
  • Du kommunicerar flytande både muntligt och skriftligt på svenska.

För att göra kommunal ekonomi begriplig för dem som inte är ekonomer, är det meriterande om du har förmågan att effektivt förmedla och kommunicera ämnet till en bredare publik.
Erfarenhet inom offentlig verksamhet betraktas också som meriterande.

Som ekonomichef är du central för vår organisations framgång. Ditt ansvarsområde kräver mångsidiga kompetenser, och du förväntas:

Visa samarbetsförmåga genom aktivt samarbete med olika team och anpassning av din kommunikation till olika mottagare. Använda analytiskt tänkande för att effektivt analysera komplexa ekonomiska data och fatta välgrundade beslut. Utöva strukturerad planering för att organisera och hantera ekonomisk information effektivt. Ha en tydlig resultatorientering med fokus på att uppnå ekonomiska mål. Förstå verksamheten på djupet och hur ekonomin integreras i organisationen. Skapa förtroende bland medarbetare och i organisationen genom att vara en pålitlig och kompetent ekonomichef.

Dessa kompetenser bör kompletteras av ditt sätt att vara och agera för att säkerställa både din egen framgång och organisationens utveckling.

Referensnummer VON/2023:00263
  • Afamia Elkhoury, 0708861133