Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Min högra hand med stort H har beslutat sig för att gå i pension, sorgligt men sant. Det gör att jag behöver hitta en ny parhäst och jag är säker på att du, en biträdande socialdirektör, finns därute!

I Botkyrkas socialförvaltning har vi genomfört ett gediget arbete när det gäller ledarskap, ett arbete som även är ständigt pågående. Vi har definierat vad det innebär att vara ledare hos oss i socialförvaltningen och hur vi kan leva det ledarskapet – allt från värderingar, beteende till bemötande. Vi är en oerhört tajt grupp, alla 35. Du kommer att stormtrivas!

Du kommer att sitta med i förvaltningsledningen samt leda din egen ledningsgrupp, den taktiska, bestående av våra eminenta verksamhetschefer som är fyra till antalet. Tillsammans med dem så ansvarar du för att den goda arbetsmiljön bibehålls och rör sig mot vårt mål – att vara socialarbetarnas bästa arbetsplats till förmån för våra medborgare. Du ansvarar även för utvecklandet och kontinuiteten av förvaltningens inre arbete.

Du kommer även biträda mig i frågor på strategisk nivå, delta i olika sammanhang för min räkning när jag inte kan samt vara mitt uppriktiga öra ut mot verksamheten och samhället vi verkar i. Förvaltningsledningen består, utöver dig och mig, av stöd- och utvecklingschef, ekonomichef, HR-chef samt omvärldsstrateg och är din naturliga hemvist. Vi jobbar tätt och målmedvetet och har roligt på kuppen!

Konkret innebär rollen att:

• Följa upp de olika verksamheternas utveckling och resultat och ge stöd och coachning till verksamhetscheferna och vara en närvarande ledare och chef.
  • Fatta beslut om förändringar som rör flera verksamhetsområden.
  • Medverka och vara drivande i nämndens olika utvecklingsområden inom och utom ramen för Mål och budget
  • Samverka med andra berörda förvaltningar, myndigheter och samhällsaktörer för att utveckla verksamheterna för att möta medborgarnas behov och de samhälleliga förändringarna. Genom samverkan skapa förutsättningar att motverka kriminalitet och social utsatthet samt realisera socialpolitiska förslag och lagstiftningar

• Du älskar att vara en positiv ledare
  • Du har flerårig erfarenhet av chefs- och ledarskap på högre nivå inom socialtjänsten
  • Du är socionom eller har annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Du har djup kunskap om socialtjänstens arbete, var socialtjänsten befinner sig idag och var vi är på väg
  • Du har förmåga att med okuvligt lugn och inre trygghet hantera det som kommer i vår väg
  • Du är modig, sårbar, accountable och strategisk
  • Du är uppdaterad på samhällsutvecklingen och det som händer i omvärlden

Det här tycker vi är meriterande:

• Du har arbetat eller deltagit i regionalt och/eller nationellt arbete inom området
  • Du har humor
  • Du är flerspråkig

Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringsperioden.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Botkyrka kommun har upphandlade avtal.

Ort Tumba
Referensnummer SN/2023:00254