Botkyrka kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för kommunens arbetsmarknadsåtgärder, daglig verksamhet, vuxenutbildning och frågor som rör högre utbildning, till exempel yrkeshögskoleutbildningar och andra eftergymnasiala utbildningar. Vårt mål är att ge Botkyrkaborna bra förutsättningar att komma ut i studier, arbete och sysselsättning. Vi är 330 medarbetare som arbetar för att möjliggöra att fler medborgare når egenförsörjning.

Vi söker en stödassistent till Kvarnhagen daglig verksamhet.
Verksamheten vänder sig till personer med kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar i behov av stöd i olika meningsfulla aktiviteter.
I dag har vi 18 deltagare och 10 personal och en verksamhetsledare.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
- att vara med och utveckla och använda individuellt anpassade lösningar i det vardagliga arbetet.
- medverka i att skapa meningsfull sysselsättning utifrån de individuella behoven.
- planera, utveckla och följa upp aktiviteter.
- utveckla medborgarnas delaktighet och självbestämmande.
- upprätta genomförandeplaner, samt skriva social dokumentation.
- arbeta med utmanande beteenden
Vi har medborgarfokus.

Du får arbeta i en verksamhet med engagerade medarbetare som bidrar med olika kompetenser för att kunna ge bästa möjliga stöd till alla deltagare.

Krav:

• Gymnasieutbildning inom vård- och omsorgsprogram eller barn- och fritidsprogrammet alternativt GPU och PPU.
• God kunskap om och erfarenhet av att arbeta med personer med svåra kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar.
• Kunskap om TAKK och AKK och har använt det i praktiken och förstår vikten av att ha en fungerande kommunikation.
• Erfarenhet att arbeta med utmanande beteenden.
• Lågaffektivt arbetssätt.
• Vi dokumenterar i ett datorbaserat stödsystem och ser därför att du har god datorvana och att du behärskar svenska i tal och skrift.

Vi söker dig som organiserar och planerar ditt arbete väl och slutför det som har påbörjats, du kan snabbt ändra synsätt efter ändrade förutsättningar.
Du är säker i osäkra sammanhang och har förmågan att skilja på sak och person.
Genom att ta initiativ, tänka nytt och ha fokus på att utveckla både eget arbete och verksamheten når du framgång i ditt roll som stödassistent.
För att lyckas i rollen behöver du vara trygg i dig själv och ha förmåga att fatta beslut inom ditt ansvarsområde. Du har ett gott samarbete med kollegor och hittar snabbt lösningar på uppkomna problem.

Meriterande:

Erfarenhet av arbete med tydliggörande pedagogik.
Intresse av kommunikation och kommunikationsstöd.
Det är meriterande om du kan spela något instrument.

Med strukturerad menar vi att du organiserar och planerar ditt arbete väl och slutför det som har påbörjats, du kan snabbt ändra synsätt efter ändrade förutsättningar.
Du är trygg i dig själv och är säker i osäkra sammanhang och har förmågan att skilja på sak och person.
Samarbetsorienterad och lösningsorienterad kan tillexempel vara att du har ett gott samarbete med kollegor och hittar snabbt lösningar på uppkomna
problem.

Anställningsform Tillsvidare med provanställning