Beskrivning

Björkhaga skola är en kommunal grundskola i hjärtat av ett område med villor, lägenheter och tre minuters promenad från Tumba centrum. Skolan har funnits i mer än 100 år. Idag är skolan en F-9 skola med cirka 550 elever och cirka 70 medarbetare. Läsning, upptäckarlust och glädje är grundstenarna i grundskolan och elevernas kunskap, trygghet och handlingskraft är i fokus. Vi ska erbjuda utbildning som baserar sig på forskning och beprövad erfarenhet.

Arbetsuppgifter

I arbetet som skolbibliotekarie hos oss arbetar du tematiskt med lässtimulering i form av bokprat och läsprojekt tillsammans med lärare på skolan. I samverkan med lärare stärker du elevernas språkliga och digitala kompetens. Du genomför handledning och utbildning i informationssökning och mediabevakning. Tillsammans med lärare integrerar du skolbiblioteket som ett viktigt redskap i undervisningen och deltar i skolans pedagogiska arbetssätt. Du ansvarar också för inköp av litteratur samt utlåning av litteratur till elever och lärare.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har examen i biblioteks-och informationsvetenskap eller likvärdig adekvat utbildning och som har ett engagerat intresse för barn, ungdomar och deras litteratur. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat som skolbibliotekarie. Som person är du utåtriktad, trivs med självständigt arbete samt har en god samarbetsförmåga och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Villkor

Tjänsten tillsätts om inte övertalighet prioriteras.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Deltid