Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.

Vi söker en erfaren Enhetschef inom bygg med passion för ledarskap och aktivt deltagande i projektverksamheten.
Du får en unik möjlighet att forma vår verksamhet från grunden och sedan fortsätta långsiktig utveckling med högt fokus på kvalitet. I din centrala roll inom projektverksamheten blir du en viktig medlem i en dynamisk grupp av cirka 30 engagerade medarbetare.
Tillsammans ansvarar ni för kommunens årliga bygg- och VA-projektbudget på ca 1,1 miljard kr.

Som Enhetschef inom bygg rapporterar du direkt till verksamhetschefen för Projekt och blir en nyckelspelare i ledningsgruppen. Du är länken mellan verksamhetschefen och byggenheten, med ansvar för personal, ekonomi och byggverksamhet. Du leder och samordnar en grupp med 1 arbetsledare, cirka 15 projektledare, 1 projektcontroller och 1 projektadministratör. Ditt arbete omfattar noggrann uppföljning av byggprojektportföljen, från utredning och planering till byggprocess och överlämning till kommunens förvaltningar och driftorganisationer. Projektens omfattning varierar från några miljoner kr till över en halv miljard kr.

Vi verkar inom en politiskt styrd organisation med starka band inom kommunen, vilket kräver långsiktigt och omfattande samarbete.

Dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar:

• Personalansvar, ekonomiansvar och övergripande ansvar för byggverksamheten
  • Strategiskt och operativt arbete för att driva och utveckla byggverksamheten
  • Ledarskap för det långsiktiga utvecklingsarbetet inom både strategiska och operativa byggfrågor
  • Ansvar för att följa upp ekonomi, mål och kvalitet
  • Hantering av arbetsmiljöfrågor och genomförande av riskanalyser
  • Samordning av projekt och projektledare i vardagen
  • Uppföljning av projektplaner, inklusive tidplan, kvalitetsmål och projektbudget
  • Säkerställande av korrekt projektdokumentation i enlighet med etablerade rutiner, lagar och förordningar
  • Ansvar för att framställa rapporter och underlag för den politiska beslutsprocessen

Upplev passionen för enastående projektverksamhet! Anslut till vårt dynamiska team i hjärtat av Sveriges mest pulserande kommun. Tillsammans navigerar vi mot triumf genom våra snabbryckande projekt som utmanar och inspirerar oss varje dag. Vi sätter trivsel och välmående i fokus när vi gemensamt bygger vår framtid.
Med vår samlade kompetens och breda erfarenhet har vi nyckeln till att uppnå våra ambitiösa mål.
Hos oss finner du inte bara en arbetsplats – här erbjuds du möjligheten att gestalta framtidens landmärken och vara en del av en gemenskap som strävar efter det allra bästa. Välkommen till en framtid med oss!

Du har en utbildningsbakgrund inom samhällsbyggnad eller projektledning, och i din roll som ledare för projektledare ser vi att du själv har erfarenhet av att arbeta i rollen som projektledare. Vidare har du erfarenhet av att hantera personalansvar. Din arbetsplats kommer att omfatta hela kommunen, vilket innebär att du behöver inneha ett B-körkort.

För att ytterligare stärka din profil ser vi fram emot att du uppfyller följande kriterier:

• Du besitter goda kunskaper inom LOU (lagen om offentlig upphandling), inklusive utvärderingskrav och olika utvärderingsmodeller.
  • Du har fördjupad förståelse för tillämpningen av ABT, AB och ABK (standardavtalen för byggentreprenader och konsultuppdrag).
  • Du är väl förtrogen med processen enligt plan- och bygglagen.
  • Du har insikt i bygglovsprocessen och förstår dokumentationskraven som följer med den.
  • Du är bekant med kvalitetsansvarigas roll och de krav som myndigheterna ställer på denna funktion.
  • Du har minst 20 års relevant arbetslivserfarenhet.

Erfarenhet inom den offentliga sektorn är meriterande eftersom verksamheten i kommunen påverkas av politiska beslut. Det är fördelaktigt att ha kunskap om och erfarenhet av de specifika processerna och beslutsfattandet som är karakteristiskt för vår organisation. Det kommer hjälpa dig att bättre förstå och anpassa dig till dessa unika aspekter.

Du trivs i team, samarbetar med olika perspektiv och driver gemensamma mål. Du skapar effektiva arbetsprocesser genom detaljfokus och organisatorisk talang. I stressiga tider behåller du lugnet och tar ansvar. Din passion för framgång driver dig att sätta klara mål, överträffa förväntningar och leverera mätbara resultat som gynnar både verksamheten och organisationen.

Som en del av vår rekryteringsprocess behöver du som blivande medarbetare visa ett utdrag ur Polisens belastningsregister.

Välkommen in med din ansökan!

Referensnummer TFN/2023:00281
  • Erik Hsieh, erik.hsieh@botkyrka.se