Språkcentrum i Botkyrka kommun söker nu en kunnig och drivande biträdande rektor. Språkcentrum ansvarar för mottagande av alla nyanländas skolplaceringar samt all modersmålsundervisning och studiehandledning i kommunen från förskoleklass och upp t.o.m. gymnasiet.
Här kommer du tillsammans med en enhetschef och en biträdande rektor att ansvara för alla förekommande arbetsuppgifter. Som biträdande rektor får du stora möjligheter att göra skillnad. Bland annat vara med och driva den pedagogiska utvecklingen, att följa upp frånvaro- och studieresultat, tjänstefördelning, schemaläggning samt all administration kring detta. Du har personalansvar som bland annat inbegriper rekrytering, rehabilitering, medarbetarsamtal, lönesättning med mera.
För att trivas i denna roll bör du vara van att arbeta i en föränderlig och flexibel verksamhet, att driva och utveckla alla typer av processer och arbetssätt framåt. Du är en viktig representant för verksamheten och har många interna samt externa kontakter med medarbetare, elever, vårdnadshavare, skolor, andra förvaltningar och andra intressenter.

Som biträdande rektor får du möjligheten att fortsätta förnya och effektivisera rutiner, processer och strukturer i verksamheten.
Har du rätt personlighet och professionell kapacitet så erbjuder vi ett omväxlande, utmanande och ansvarsfullt arbete.

Krav:

- Du har en pedagogisk högskoleutbildning som lärare mot grundskola eller gymnasium, gärna med behörighet i SVA.
- Vi ser gärna att du har erfarenhet av organiserandet av modersmålsundervisning och studiehandledning, antingen som ansvarig chef alternativt som samordnare av liknande.
- Tjänsten kräver även att du har goda IT- och digitaliseringskunskaper.
- Rektorsutbildning är inget krav men meriterande.

Meriterande:

Arbetsuppgifterna och processerna inom Språkcentrum är stundtals komplexa, de skiftar ofta och snabbt vilket kräver att din analytiska och logiska förmåga behöver vara stark. Du är bra på att kommunicera i tal och skrift.
Samarbetet med skolorna och andra aktörer är stort så att om du har arbetat i ett övergripande perspektiv är det meriterande.

Du bör ha hög social kompetens och fallenhet för att arbeta tillsammans med medarbetare med olika kompetenser, bakgrund och uppdrag samt externa samarbetspartners. Du ska vara en trygg ledare som kan arbeta självständigt inom dina ansvarsområden och få dina medarbetare att växa i sina uppdrag.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Rekrytering sker fortlöpande.

Tillträde Efter överenskommelse