Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Var med och skapa en meningsfull vardag!

Hos oss i Botkyrka kommun har vi medborgaren i fokus. Här strävar vi efter att varje dag ska innehålla både glädje och meningsfullhet och för att våra boenden ska erbjuda delaktighet, samvaro och en bra vardag. Vi har sju vård- och omsorgsboenden och ett kortisboende med inriktning på både somatisk och demens.

Vi söker dig som tillsammans med övriga medarbetare vill vara med och skapa meningsfull vardag för våra boende. Som aktivitetsinspiratör kommer du att börja arbeta på vårt största boende Tunängen vård- och omsorgsboende för att sedan fortsätta arbetet på de övriga enheterna i kommunen. Du kommer att ingå som en integrerad del av teamet och delta i samverkan kring våra boende.

Dina arbetsuppgifter består av:
• Ansvara för övergripande verksamhetsplanering av aktiviteter.
• Inventera aktivitetsbehov och -önskemål för att sedan ta fram, planera och introducera en aktivitetspalett baserat på uppkomna önskemål och behov.
• Genomföra, handleda, sprida kunskap, utveckla och följa upp aktivitetspaletten.
• Kompetensutveckla och handleda omsorgspersonal i att självständigt genomföra aktiviteter.
• Erbjuda och hålla samtal i grupp och enskilt med boende.
• Tillsammans med kommunikatör och omsorgspersonal samordna sociala mediaplattformer och information till boende och närstående om aktiviteter.
• Administrativt arbete om aktiviteter till exempelvis verksamhetsberättelser, närståendebrev, uppföljningar och projekt.
• Skapa nätverk och arbeta strategisk med samverkan med kanaler, föreningar, frivilliga organisationer och andra för våra boendes bästa.

Ett meningsfullt arbete med utvecklingsmöjligheter där vi tillsammans i teamet stöttar varandra i vårt dagliga arbete. Vi är prestigelösa och inkluderande och har nära till skratt under arbetsdagarna. Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar mm.

Krav:

Vi söker dig som har kvalifikationer:
• Minst ett års tidigare erfarenhet som aktivitetsansvarig inom äldreomsorg.
• Goda kunskaper om åldrande, kognitiv svikt och åldersrelaterade tillstånd.
• God pedagogisk förmåga .
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• Goda datorkunskaper.
• Utbildning eller erfarenhet av att arbeta med hälsofokus och friskvård.
• Ett genuint intresse för och kunskaper om kultur, musik och sång.
• Vana att leda samtalsgrupper, reflektion, existentiella samtal.
• Stor erfarenhet av bidragsansökningar och samarbete med föreningar och frivilligorganisationer.

Meriterande:

• Kunskap/utbildning om validering, reminiscens, vårdarsång, lågaffektivt bemötande, stresshantering, reflektion.
• Kunna spela ett eller flera instrument, sjunga samt behärska repertoar aktuell för målgruppen.

• Som person är du entusiastisk och engagerad och hyser intresse att skapa en bra vardag för våra boende
• Du är ansvarstagande och strukturerad och kan självständigt lägga upp och ta ansvar för ditt arbete
• Stark pedagogisk förmåga och intresse av kompetensutveckling, handledning och reflektion
• Du är duktig på samarbete och har lätt att skapa och underhålla kontakter både intern och externt.
• Du har förmågan att skapa engagemang för brukare och även i ditt samarbeta med teamet.

Stor vikt läggs vid gott bemötande, entusiasm och personliga egenskaper.

Varmt välkommen med att skicka in ansökan!

Sysselsättningsgrad 100 %
Referensnummer VON/2023:00070