Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Inom Samhällsbyggnadsförvaltningen finns flera enheter, där bland enheten för Geografisk information och utveckling. Här är vi idag 16 medarbetare som tillsamman arbetar med bland annat mätning, kartframställning, GIS och utveckling. Vi arbetar för att geografisk information och GIS ska vara naturliga självklara verktyg som bidrar till att kommunens verksamheter kan utvecklas, effektiviseras och bidrar till att förenkla medborgarnas vardag.

Nu söker vi två GIS-ingenjörer till vårt team. Som GIS-ingenjör kommer du arbeta i en stimulerande GIS-miljö tillsammans med fyra andra kollegor.

Teamets arbete är central i samhällsbyggnadsprocessen där vi bland annat bidrar med geografisk information och kartor som skapar nytta för flera olika aktörer och användare i samhället. Som GIS-ingenjör arbetar du med att, underhålla, utveckla och tillgängliggöra vår grundläggande geografiska information och våra webbaserade karttjänster.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av:
• GIS/kartuppdrag till externa och interna kunder
• Utveckling och förvaltning av våra kartsystem och webbkartor
• Effektivisera och utveckla processer, arbetssätt och leveranser
• Utbildning och support till användare

Vi befinner oss i ett spännande skede med ökad efterfrågan kring digitalisering samtidigt som vi har ett ökat tryck kring att förvalta och utveckla redan befintlig information och digitala lösningar. Enheten spelar en viktig roll för att uppnå förvaltningens vision med en digital samhällsbyggnadsprocess med ett obrutet informationsflöde redan år 2025. Läs mer här: ODSen

Vi har även ett nära samarbete med varandra och tillsammans har vi bred kompetens inom området. Botkyrka kommun är en av 8 kommuner på Södertörn som tillsammans utvecklar och implementerar vi en ny webbkarta, utvecklar samarbetet kring drönare, flygbildskartering, digitalisering av detaljplaner och arbetar för att harmonisera våra grundläggande geodata. Tillsammans med Södertörnskommunerna kommer vi att få uppleva spännande utveckling, tekniska utmaningar och ett kreativt samarbete för att utveckla en digital samhällsbyggnadsprocess.

Krav: Vi söker dig som har högskoleutbildning som GIS-ingenjör eller annan GIS-utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Eftersom förvaltningen har ett uppdrag att åstadkomma en obruten digital samhällsbyggnadsprocess ser vi positivt om du som sökande har arbetat med GIS inom kommunal verksamhet.
Vidare ser vi att du har:
• Mycket goda tekniska kunskaper inom GIS och en generell hög IT-mognad
• Erfarenheter av FME eller annat ETL-verktyg
• Grundläggande databaskunskaper
• Erfarenhet av GIS-analyser

Vi ser även som meriterande att du har:
• Erfarenhet av QGIS och Autocad
• Förståelse för byggnadsinformationsmodeller (BIM)
• Erfarenhet av grafisk formgivning av kartprodukter
• Intresse för open sourcelösningar inom GIS
• Kunskap om 3D-visualisering
• Erfarenhet av arbete med webbkarteverktyg som t ex CSM och SSM
• Projektledarerfarenhet
• B-körkort

För att trivas i rollen så drivs du av att samarbeta med andra men tar också ett stort eget ansvar och ser till att driva dina projekt i mål. Du är serviceinriktad och flexibel eftersom våra uppdrag och kunder är varierande. Du är en person som gillar problemlösning, struktur och utveckling.

Välkommen med din ansökan!

Referensnummer SBN/2022:01009
  • Elisabeth Argus, 0790670277