Storvretskolan satsar på att främja elevers närvaro, hälsa och välmående i skolan.

Du kommer att arbetat tätt tillsammans med skolans kurator under ledning av skolornas elevhälsoteam. Du kommer arbeta direkt mot elev, grupp och organisation. Du kommer hålla i projekt och arbeta för att stötta i implementering av rutiner.

För att lyckas hos oss har du god samarbetsförmåga. Du är van vid att arbeta hälsofrämjande och relationsskapande i mötet med elever, personal och vårdnadshavare. Du har förmågan att arbeta självständigt och flexibelt utifrån individen och gruppens behov. Du har förmågan att skapa goda relationer med både elever och vårdnadshavare. Du ska också kunna samarbeta med andra yrkesprofessioner på skolan, till exempel lärare, skolledning och elevhälsoteam samt andra aktörer utanför skolan som PRIMA eller Socialtjänsten. Du deltar aktivt i elevens skolmiljö för att arbeta stöttande med att skapa trygghet och goda värderingar för eleven och gruppen. Du arbetar aktivt på elevnivå och gruppnivå med riktade insatser. Du deltar aktivt i värdegrunds- och hälsofrämjande utvecklingsarbetet på individ – och gruppnivå för att skapa en positiv lärandemiljö för alla elever. I ditt uppdrag deltar du bland annat i skolans värdegrundsarbete, medverkar i skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling, är en resurs i skolans arbete med kränkningsärenden samt deltar i utvärdering och analys av skolans trivselenkät/kommunenkäter i ett led till att höja trygghet och studiero på skolan.

Meriterande:

- Erfarenhet som fältassistent

- Erfarenhet av uppsökande verksamhet mot ungdomar

- Erfarenhet av föreningsverksamhet

På Storvretskolan arbetar vi för att skapa likvärdighet och goda förutsättningar för att alla barn. Grunden för trygghet och studiero i skolan är en god elevhälsa. Våra ambitioner är höga och vi strävar alltid efter att skapa goda förutsättningar för utveckling och värnar om en hög kvalitet i verksamheten. Detta är ett unikt tillfälle att få vara med och forma trygghets- och hälsofrämjande arbetet hos oss

Krav: Krav: Utbildad socionom, minst 3 årig akademisk utbildning
Tidigare erfarenhet av trygghetsarbete inom skola
Erfarenhet av direkt arbete med barn och ungdomar på individ- och gruppnivå
Goda kunskaper att uttrycka dig i svenska i såväl tal som skrift

Meriterande: Meriterande: Erfarenhet av motiverande, coachande samtal
Erfarenhet av att dokumentera arbetet mot kränkande behandling, gärna DF-respons.
Erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande.

För att trivas i rollen hos oss söker vi dig som är relationsskapande och samarbetsorienterad för att se till individens och verksamhetens behov. Du behöver även vara strukturerad för att kunna dokumentera och se mönster i arbetet mot kränkande behandling och utifrån detta ha en lösningsorienterad infallsvinkel.

Referensnummer STOS/2023:00014
Publicerat 2022-12-05