Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Nu söker vi en handläggande jurist till oss på socialförvaltningens stöd- och utvecklingsenhet. Enheten ger service och stöd till socialförvaltningens ledning och verksamheter. Enhetens uppdrag är att skapa goda förutsättningar för verksamheterna att utföra sina tjänster till medborgare med hög kvalitet och på ett effektivt sätt. På stöd- och utvecklingsenheten ingår funktioner som nämnd- och utskottssekretariat, registratur och arkiv, juridiskt stöd, tillståndshandläggning, kommunikation, IT samt verksamhetsutveckling.

Rollen som handläggande jurist är bred. En stor del av rollen innebär att företräda socialnämnden vid domstol i främst mål som rör LVU och LVM. Du kommer även att arbeta med intern rådgivning i den dagliga verksamheten, handlägga lex Sarah-rapporter samt utreda remisser och lagförslag från andra myndigheter. Du är en viktig del i vårt utvecklingsarbete, och kommer bidra med din expertkompetens när vi går igenom styrdokument eller andra interna processer.

Välkommen till en förvaltning med stort driv och stort hjärta! Vi är öppna, trygga och transparenta. Socialförvaltningen i Botkyrka är en utvecklingsorienterad organisation. Vi vill fortsätta arbeta för en kunskapsbaserad socialtjänst!

Vi söker dig som är jurist kandidat eller har en fullgjord juristexamen. Du har tidigare erfarenhet av juridiskt arbete inom socialförvaltningens rättsområden samt kunskap om och erfarenhet av kommunalrätt och socialrätt.

Vidare är det meriterande om du har kunskaper inom fler rättsområden samt erfarenhet av processföring i förvaltningsdomstol eller allmän domstol. Vi ser gärna att du har erfarenhet av administrativt arbete i en politisk styrd organisation och god förståelse för de strukturer och arbetssätt som tillämpas.

Som person trivs du med att arbeta självständigt samtidigt som du är en del av ett team med stor vi-känsla. Du uttrycker dig tydligt och lättbegripligt i såväl tal som skrift på svenska och har förmågan att kunna förklara komplicerade juridiska resonemang på ett enkelt sätt. Vidare ser vi att du har ett strukturerat och serviceinriktat arbetssätt och att du har kapacitet att ta in och analysera information för att omvandla det till handling. Du är trygg som person och i din roll och har hela tiden medborgarens fokus när du tar beslut och hittar sätt att arbeta framåt.

Sök redan idag, intervjuer sker löpande under annonseringens gång!

Tillträde Enligt överenskommelse.
Ort Tumba