Botkyrka kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för kommunens arbetsmarknadsåtgärder, daglig verksamhet, vuxenutbildning och frågor som rör högre utbildning, till exempel yrkeshögskoleutbildningar och andra eftergymnasiala utbildningar. Vårt mål är att ge Botkyrkaborna bra förutsättningar att komma ut i studier, arbete och sysselsättning. Vi är 330 medarbetare som arbetar för att möjliggöra att fler medborgare når egenförsörjning.

Beskrivning

Stödassistent säkerställer god livskvalité för deltagarna och verkar för att erbjuda en stimulerande och utvecklande daglig verksamhet utifrån varje individs förutsättningar enligt LSS.

I yrkesrollen innebär att du i regel arbetar ensam tillsammans med en grupp deltagare, du behöver därför vara trygg i dig själv och besitta en god förmåga till både samarbete och relationsskapande. Relationsbyggandet är nödvändigt i samarbetet med deltagarna och dess nätverk, med kollegor och övriga samarbetspartners i kommunen.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu en medarbetare som främst kommer att arbeta med visuellt tydliggörande pedagogik, kartläggningar, metodarbete samt ingå i andra typer av aktiviteter som deltagarna anser stimulerande. Det är viktigt att personalen är kreativ och lyhörd för vad deltagarna vill göra.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att handleda och guida verksamhetens deltagare och utforma meningsfulla aktiviteter tillsammans med kollegor/verksamhetsledare.

Växtrums dagliga verksamhet består av 19 stödassistenter och 19 deltagare.

Upprättande av genomförandeplaner och annan dokumentation sker i vårt dokumentationssystem Lifecare.

Kvalifikationer

Gymnasieutbildning inom vård- och omsorgsprogram eller barn- och fritidsprogrammet alternativt GPU och PPU.

Goda datorkunskaper / god förmåga att hantera digitala redskap.

God kunskap om och erfarenhet av att arbeta med personer med dubbeldiagnos, utvecklingsstörning eller psykisk funktionsnedsättning.

Meriterande:
Erfarenhet av arbete med tydliggörande pedagogik och kommunikation. Lågaffektivt bemötande och utmanande beteende.

Villkor

Tillträde 15 september