Botkyrka kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för kommunens arbetsmarknadsåtgärder, daglig verksamhet, vuxenutbildning och frågor som rör högre utbildning, till exempel yrkeshögskoleutbildningar och andra eftergymnasiala utbildningar. Vårt mål är att ge Botkyrkaborna bra förutsättningar att komma ut i studier, arbete och sysselsättning. Vi är 330 medarbetare som arbetar för att möjliggöra att fler medborgare når egenförsörjning.

Som verksamhetscontroller är du placerad på förvaltningskontoret, som är förvaltningens gemensamma stödfunktion. Tillsammans med dina kollegor kommer du att bidra till utvecklingen av planerings- och uppföljningsarbetet. Du ansvarar för förvaltningens målstyrning och övergripande uppföljning och arbetar i nära samspel med förvaltningsledningen, resultatansvariga chefer och dina kollegor på förvaltningen.

I arbetsuppgifterna ingår att:

• Samordna förvaltningens mål- och budgetprocess i samarbete med controller
  • Utveckla, strukturera, följa upp och analysera mål, mått och verksamhetsstatistik
  • Samordna och utveckla arbetet med verksamhetsplanering och internkontroll
  • Vara ett stöd till förvaltningsledning och övriga chefer i utvecklings- och kvalitetsfrågor
  • Genomföra utredningar, uppföljningar och utvärderingar
  • Bereda ärenden till nämnd
  • Omvärldsbevakning

Vi erbjuder ett brett och komplext uppdrag med möjlighet att utveckla och utvecklas. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp med engagerade kollegor och ha många kontaktytor såväl inom förvaltningen som i kommunen som helhet. Kommunen arbetar med medborgarens fokus och jämlikhetsfrågor och Agenda 2030 är viktiga delar i utvecklingsarbetet.

Vi arbetar flexibelt både på plats i Kommunhuset i Tumba och möjlighet till hemarbete finns. Vi har även årsarbetstid som ökar våra möjligheter att styra vår egen arbetstid vilket skapar goda förutsättningar för en balans i arbets- och privatlivet.

Vi söker dig som:

• Har relevant högskoleutbildning eller motsvarande inom det samhällsvetenskapliga området och erfarenhet av kvalificerat arbete inom offentlig förvaltning
  • Har intresse och erfarenhet av att arbeta med verksamhetsstatistik
  • Har några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet, gärna inom arbetsmarknad och vuxenutbildning
  • Har goda kunskaper i beslutsstödssystem, system för verksamhetsuppföljning, Excel och andra verktyg som är relevanta för tjänsten, exempelvis SCB, Kolada etc.
  • Är analytisk, problemlösande samt mål- och resultatorienterad
  • Är samarbetsinriktad, är tydlig i din kommunikation och har förmågan att se helheten i en organisation
  • Kan förstå och skriva texter av hög kvalitet samt göra presentationer
Referensnummer AVN/2022:00042