Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Botkyrka förstärker och utvecklar arbetet i kampen mot kriminalitet och våld och inrättar ytterligare två socialsekreterartjänster med särskilt uppdrag att arbeta mot kriminalitet. I rollen är det centralt med ett samarbete med både interna och externa aktörer, bland annat Våldspreventivt Center i Botkyrka, där socialtjänst, polis, avhopparsamordnare möts för att tillsammans vända en samhällsutveckling och göra stor skillnad för klienter, Botkyrkas medborgare och Botkyrka som plats.

I rollen som socialsekreterare kommer du att tillhöra enheten utredning unga vuxna som primärt ansvarar för att utreda, motivera till förändring och vid behov bevilja insatser samt följa upp dem för unga vuxna 18 - 25 år. Du kommer också vara handläggare eller medhandläggare till de klienter, äldre än 25 år, som ansöker om avhopparstöd eller vill lämna en kriminell livsstil. I rollen ingår att tidigt samarbeta med vårt mottag eller avhopparsamordnare och göra täta uppföljningar när insats är beviljad.

Du kommer att ingå i ett team tillsammans med olika funktioner inom kommunen som kommunens interna avhopparverksamhet, mottagningsenheten, enheten för ekonomiskt bistånd, sociala insatsgrupper samt polisen för att tillsammans enligt handlingsplan möjliggöra för personer att lämna en kriminell livsstil. Vi förväntar oss att du, tillsammans med kollegor, bidrar till att utveckla det riktade arbetet för avhoppare och personer som behöver stöd med att bryta en kriminell livsstil.

Vid perioder med lägre inflöde av klienter som vill bryta en kriminell livsstil kommer du handlägga andra ärenden inom ramen för ordinarie verksamhet. Viss kvälls- eller helgtjänstgöring kan förekomma och då inom ramen för årsarbetstid som Botkyrka tillämpar.

Enheten kommer totalt bestå av 9 socialsekreterare, av dessa kommer 3 socialsekreterare arbeta mer riktat mot avhopp och kriminalitetsärenden. Det är 1 enhetschef som stöttar i det operativa arbetet och säkerställer att nya medarbetare introduceras på ett bra sätt.

Varje vecka har vi möten där vi berör verksamhetsfrågor och klientärenden. Enhetschef har även regelbundna individuella avstämningar med varje socialsekreterare. Som socialsekreterare på utredning unga vuxna finns det goda förutsättningar att växla fysiska möten med digitala möten. Det finns även möjlighet att arbeta på distans och rollen kommer att kräva fysiska träffar utanför kontoret och vid behov uppsökande arbete.

Vi söker dig som har socionomexamen med gedigen erfarenhet av myndighetsutövning inom området kriminalitet, beroende och /eller psykisk ohälsa för unga vuxna och vuxna.

Du är väl insatt i och kan tillämpa socialtjänstlagarna inklusive LVU och LVM samt lagstiftningen inom offentlighet och sekretess.

• Du har god kunskap om kriminalitet och gängkriminalitet
  • Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och du har god datorvana.

För denna tjänst ser vi det som meriterande om du har:

• Studerat kriminologi
  • Arbetat behandlande eller motiverande med målgruppen som behöver stöd med avhopp och/eller för att bryta med en kriminell livsstil
  • Utbildning i MI, ASI, ADAD, SAVRY, BBIC
  • B-körkort

Eftersom Botkyrka är en mångspråkig kommun är det också meriterande om du är flerspråkig.

Som person är du en god lyssnare och en trygg vuxen. Enheten arbetar teambaserat och därför är en mycket god samarbetsförmåga en förutsättning för att lyckas med ditt uppdrag. Du har en helhetssyn på klientens behov, är analytisk och kan identifiera rätt stöd för långsiktigt resultat. Du är strukturerad och kan planera ditt arbete självständigt.
Där andra ser hinder ser du möjligheter, du är flexibel och lösningsfokuserad och kan agera snabbt och ställa om när arbetet kräver det.

I samband med denna rekrytering kommer du behöva uppvisa ett utdrag från belastningsregistret.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Sysselsättningsgrad 100 %
Referensnummer SN/2022:00269