Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Regeringen har gett ett uppdrag om att genomföra en satsning på familjehemsvård under åren 2021 - 2023. Med anledning av detta vill vi nu starta upp ett projekt för att utveckla och stärka familjehemsvården i Botkyrka med två deltidstjänster som familjebehandlare/kvalificerade umgängesstödjare som ska arbeta i team. Tjänsterna är med anställningsgraden 75% (arbetsgivaren kan erbjuda 100% om så önskas) och tidsbegränsade tills 2022-12-31, men med trolig förlängning.
Det kommer att finnas stora möjligheter att vara med och forma arbetet. Arbetsuppgifterna kan även komma att förändras över projektets gång utifrån de behov som kommer fram. Arbetet innebär att vara med vid umgängen mellan barn och deras biologiska föräldrar för att öka förutsättningarna så familjehemsplacerade barn och unga har ett tryggt och välfungerade umgänge med sina föräldrar och andra viktiga personer. Arbetet ska vara en hjälp och stöd till både barn och föräldrar innan, under och efter umgängestillfällena. Arbetet kommer att vara flexibelt utifrån de placerade barnens/de ungas behov och kan ligga till grund för bedömningar av umgänge samt även medverka i bedömningar om det finns förutsättningar för en återförening mellan barn och föräldrar. Ditt arbete kommer att bedrivas i nära samarbete med både din kollega och med barn-och familjehemssekreterarna.

Vi erbjuder dig tillhörighet till en välfungerande, framåtsträvande enhet med möjlighet till ett flexibelt arbetssätt. Extern handledning är en självklarhet.

Krav: Vi söker dig som är utbildad socionom eller annan likvärdig högskoleutbildning med vidareutbildning motsvarande steg 1. Arbetet kommer att innebära en del resor och därför är körkort ett krav. Viss kvälls/helgarbete kan komma att ingå i tjänsten.

Meriterande: Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterande samt kunskaper i Signs of Safety. Flerspråkighet är även meriterande.

Du behöver ha lätt för att skapa sociala relationer, vara lyhörd och ha ett respektfullt bemötande. Rollen kommer innebära mycket självständigt och flexibelt arbete, och du behöver därför vara van vid att strukturera och planera ditt arbete. Att samarbeta med andra och arbeta tillsammans i team ser du som en självklarhet.
Du visar ett engagemang för målgruppen, har förståelse för komplexiteten i familjehemsvården, är ansvarstagande och vill vara med och bidra till att utveckla verksamheten. Du behöver även vara en positiv person som bidrar till ett gott socialt klimat i gruppen och på enheten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Deltid