Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Vi söker nu en ny kollega som vill jobba med oss på utredning barn. Som socialsekreterare i utredningsgrupp barn arbetar du med att utreda inkomna ansökningar och anmälningar gällande omsorgsbrister hos föräldrar till barn 0–18 år.

Vi har satsar mycket på att grundutbilda och vidareutbilda alla våra medarbetare i Signs of Safety och arbetar även med MI, där vi har både MI-coacher och Sofs-coacher som stöd till handläggarna. Arbetet med att utveckla samtalen med människor och att öka delaktigheten och transparensen i allt vi gör genomsyrar vårt dagliga arbete. Vår enhet är även HBTQi-certifierad.

I Botkyrka har vi tillgång till omfattande öppenvårdsinsatser för barn och unga, t.ex. Mini-Maria, KBT, familjebehandling, verksamheten för eftervård och utslussning, samt sektionen för nätverks- och familjevåldsarbete. Vi har ett nära samarbete med kommunens skolor.

För att du ska vara aktuell för tjänsten har du en socionomexamen, gärna med ett års erfarenhet av socialt arbete.

Har du erfarenheter av myndighetsutövning och tidigare arbetat med barn- och ungdomar är det mycket meriterande.

Vi vill att du är en trygg och stabil person med självinsikt. Du kan se relationer i sitt rätta perspektiv, skilja på det personliga och professionella samt förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Arbetet innebär att snabbt kunna ställa om, ändra synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter till förändringar. Därmed är det av vikt att du, som medarbetare och kollega, har ett realistiskt perspektiv på olika situationer och kan fokusera på rätt saker.

Referensnummer SN/2022:00065
  • Monita Gandsjö, 0708-86 13 28