Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Tjänsten och arbetsuppgifterna:

Som miljöinspektör hos oss erbjuder vi en omväxlande tjänst med möjlighet att påverka. Hos oss får du även möjlighet till fortbildning och utveckling inom våra arbetsområden.

Ditt huvudsakliga ansvar är att arbeta med tillsyn enligt miljöbalken, främst med tillsyn av miljöfarliga verksamheter så som exempelvis masshantering, förorenad mark, dagvatten, lantbruk, växtskyddsmedel och liknande. Vi fördelar uppgifterna utifrån erfarenhet och intresse. Under året jobbar vi i olika cykler/kampanjer. Varje kampanj har en kampanjledare med extra utsatt ansvar – Kampanjledare förväntas alla i gruppen agera som under årets gång.

Vidare kommer dina arbetsuppgifter innebära:
• förbereda, genomföra och följa upp tillsyn enligt miljöbalken,
• handlägga anmälningar och klagomål,
• ge stöd och service till verksamhetsutövare och medborgare

Under 2022 så genomgår vi en digitaliseringsresa och vi söker dig som vill göra den resan med oss och stärka oss för att nå bästa resultat.

Kvalifikationer:

Vi söker dig som har utbildning som miljö- och hälsoskyddsinspektör, eller motsvarande universitets- eller högskoleutbildning. Goda kunskaper inom miljöbalkslagstiftningen och erfarenhet av tillsyn enligt miljöbalken ser vi som meriterande. Övrig juridisk kunskap värderas också högt.

Vi tror att du har förmåga att planera och arbeta självständigt samt baserar dina beslut på gott omdöme och god rättspraxis. Du kommer att vara en viktig del av vår arbetsgrupp, vilket innebär att du är bra på att samarbeta och du vill bidra till ett positivt arbetsklimat samt att ta egna initiativ. Vidare är du serviceinriktad, samtidigt som du är trygg med att kunna ställa tydliga krav när det är befogat.

B-körkort är ett krav.
Kunskap och erfarenhet om vårt ärende- och dokumenthanteringssystem ECOS 2 är meriterande då det kommer vara en stor del av vår digitaliseringsresa framåt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Referensnummer MHN/2021:00130
  • Ulrika Svärd, 702507386