Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Beskrivning

Botkyrka socialtjänst utökar nu sin förebyggarenhet med två kuratorer. Kuratorernas uppdrag kommer att dels riktas till samarbetet med regionen inom kommunens två familjecentraler, som finns i Fittja och i Tullinge, dels utgöras av att utveckla arbetet utifrån olika behov som uppstår över tid i de olika kommundelarna.  Närmast i tid kommer ett utökat hembesöksprogram för förstagångsföräldrar att byggas upp tillsammans med BVC i Fittja.

Vill du vara en del i den fortsatta utvecklingen av Familjecentralerna och det förebyggande arbetet för Botkyrkas medborgare?

Arbetsplatsen är HBTQi-certifierad.

Botkyrka kommun värdesätter det kvalitéer som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.

Arbetsuppgifter

Din uppgift som kurator är att ge stöd i föräldrarollen både genom enskilda samtal och genom föräldragrupper. Du kommer även ge vägledning om vart en ska vända sig i olika situationer och vara ett stöd i kontakten med olika myndigheter.

Du kommer att ingå i det tvärprofessionella team som finns på Familjecentralen, men även samarbeta med andra verksamheter inom socialtjänsten, Regionen och civilsamhället. I och med att kuratorstjänsterna är nya, kommer de att utvecklas över tid och utifrån de behov av förebyggande insatser som Botkyrkas medborgare har. Du kommer att vara delaktig i det arbetet.

Arbetet sker främst på dagtid, men viss kvällsverksamhet förekommer.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen och har några års praktisk arbetslivserfarenhet erfarenhet av att ha arbetat med enskilda samtal med föräldrar som har barn i åldern 0-6 år. Det är önskvärt att du har arbetat inom socialtjänst tidigare och gärna från myndighetsutövning. Som kurator behöver du även ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet utgörs av personliga möten samt viss administration/dokumentation.

Önskvärt med körkort: B

Det är meriterande om du:

• Är utbildad gruppledare inom ABC (Alla barn i centrum), Komet eller andra föräldrastödsprogram.
  • Har arbetat som kurator eller inom Familjecentral eller som föräldrarådgivare.
  • Har kunskap om våld i nära relation och hedersrelaterat våld.
  • Annan relevant utbildning inom familjearbete/ barn/föräldraroll

Vem är du? Som person är du trygg, empatisk, hänsynstagande och ödmjuk i mötet med våra medborgare, kollegor och samarbetspartners. Du har ett styrkebaserat förhållningssätt och en värdegrund som passar för uppdraget.  För att trivas i rollen behöver du ha ett medborgarfokus, vara flexibel, samarbetsorienterad, relationsskapande och kreativ samt bidra till ett gott arbetsklimat.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet

Villkor

Tillträde Enlig överenskommelse