Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen gör Botkyrka friskare, starkare och mer kreativt! Vi ser till att det finns ett rikt kultur- och idrottsliv med många olika fritidsaktiviteter att välja på i kommunen. Vi bidrar till levande och trygga livsmiljöer och gör det möjligt för Botkyrkabor att utveckla sina intressen. Med en meningsfull fritid mår människor bättre vilket stärker folkhälsan. Med drygt 200 medarbetare ansvarar vi för bibliotek, bad, kulturskola, konsthall, öppen fritidsverksamhet, idrottsanläggningar och folkhälsoparker.

Enheten Kultursamordning och stöd, ligger under verksamhetsområdet Kultur och ung fritid. Enheten driver en bred och angelägen kulturverksamhet som innehåller: Botkyrka kulturella allemansrätt (kultur i skolan-program), kulturdrivna utvecklingsaktiviteter för unga upp till 25 år, kulturaktiviteter på loven, kulturmiljöfrågor för att värna och levandegöra Botkyrkas kulturhistoria, kulturverksamhet för äldre inom vård och omsorg, föreningsliv och allmänhet, samt projektstöden Drömdeg, evenemangsbidrag och Kreativa Fonden.
I verksamhetsområdet Kultur och ung fritid ingår även enheterna Botkyrka kulturskola och Ung fritid.

Vi söker en erfaren och skicklig ledare som tillsammans med oss vill driva och skapa förutsättningar för Botkyrkaborna att delta och uppleva kultur i en interkulturell, ung och mångspråkig miljö.

Ditt uppdrag är att leda och utveckla enheten kultursamordning och stöd som idag består av fem olika kultursamordnare med olika ansvars- och kompetensområden.

Inom din enhet ansvarar du för arbetet med Botkyrkas kulturella allemansrätt, kulturmiljöfrågor och en bred verksamhet riktad mot barn, unga och äldre. Ditt uppdrag blir att förverkliga att enhetens prioriterade målgrupper ska få en jämlik tillgång till kultur, där medborgaren i största möjliga utsträckning får delta, uppleva, skapa och påverka i verksamheterna, på det sätt som passar dem. Du ansvarar också för samordning och att följa upp verksamhetsplanering med olika externa samarbetspartners och föreningar som jobbar med kulturverksamhet för Botkyrkaborna.

Du har ekonomi-, arbetsmiljö- och personalansvar. I din roll så ingår det att samordna, sammanställa och analysera enhetens olika resultatuppföljningar i form av ekonomiska prognoser, delårsrapporter av verksamhet, måluppfyllelse mm. En viktig del i ditt uppdrag kommer att vara att sitta i kultur- och ung fritids ledningsgrupp. Tillsammans med tre enhetschefer driver, utvecklar och följer du upp verksamheten mot uppsatta mål.

Vi ser att du är en möjliggörare som är öppen, orädd, ansvarsfull, energisk och har ett starkt medborgarfokus.

Kvalifikationer

• Arbetslivserfarenhet från kulturområdet och erfarenhet av att jobba med civilsamhällesfrågor är ett krav, likväl som erfarenhet av att arbeta med ett interkulturellt förhållningssätt och att verka i miljöer och arbetsgemenskaper som präglas av mångfald.
  • Relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper/erfarenheter inhämtade på annat sätt som arbetsgivaren finner likvärdiga.
  • God ledarskapsförmåga och god pedagogisk förmåga
  • Du skall ha dokumenterad erfarenhet av att jobba systematiskt med resultatuppföljning, budgetarbete och verksamhetsplanering.
    Administrativ kompetens med erfarenhet av att formulera tjänsteskrivelser, PM, rapporter eller andra jämförbara beslutsunderlag.
  • Du har mycket god kunskap och intresse för samhällsfrågor och det kulturpolitiska området som rör bland annat barn och ungdomsfrågor, normkritik, barnkonventionen mm.

Meriterande: Erfarenhet av tidigare arbete inom politiskt styrda verksamheter och flerspråkighet.

Personliga egenskaper

Vi ser att du är en person som leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att nå gemensamma mål. För att trivas i rollen söker vi dig som är kommunikativ med en förmåga att bjuda in till dialog för att skapa delaktighet och ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösning.

Du är strukturerad, analytiskt och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, sätter upp mål och håller tidsramar. Du ska ha en hög samarbetsvilja och drivas av ett engagemang för demokratifrågor och allas lika rätt.

Du ser till helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Som person är du trygg, engagerad och har mod att agera. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.

Sysselsättningsgrad 100 %
Referensnummer KFN/2021:369