Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Vi söker dig som vill ha ett meningsfullt och utvecklande arbete som stödassistent inom Bostad med särskild service. I rollen kommer du att vara en viktig del av ett kompetent team som erbjuder stöd och service till våra boenden i deras vardag.
Notera att boendena har dygnet runt-verksamhet, vilket innebär att denna tjänst kräver flexibilitet. Förvänta dig att arbeta kvällar och nätter med sovande jour.
För att lyckas som stödassistent är det viktigt att alltid ha ett lågaffektivt tillvägagångssätt. Din uppgift är att vara en pålitlig och stödjande närvaro i varje boendes liv och se till att de känner sig trygga med stödet de får.
Vanliga arbetsuppgifter inkluderar:

• ge individuellt anpassat stöd till varje boende
• assistera med shopping, matlagning, städning och personlig hygien
• stödja boendena i deras fritidsaktiviteter
• planera och dokumentera arbete i vårt system, Lifecare
• jobba nattskift med sovande jour för att säkerställa trygghet och stöd dygnet runt
• skapa meningsfulla och självständiga liv för varje boende, utifrån deras önskemål

Om du är intresserad av att lära dig mer om att arbeta som stödassistent i Botkyrka kommun, är du välkommen att klicka här för att titta på vår film!

En meningsfull och givande roll där du kan göra en verklig skillnad i människors liv. Du får möjligheten att arbeta i en positiv och stödjande teammiljö där dina åsikter och funderingar lyssnas på med ett nära ledarskap. Vi ger dig möjlighet till fortbildning och utveckling för att stödja din professionella utveckling. Vi har extern handledning och arbetar aktivt för en balans i arbets- och privatlivet.
Arbetsplatsen ligger nära pendeltågsstationen i Tumba och Tumba centrum med butiker och trevliga restauranger.

Krav:
• har gymnasieexamen som undersköterska inom omvårdnad
• har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
• har god datorvana/ erfarenhet av digitala redskap då arbetet kräver daglig dokumentation i olika system
• har god fysisk rörlighet
• har erfarenhet av att arbeta med personer med utvecklingsstörning, psykiska, eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ex. autism

Vi ser det som mediterande om du har:
• erfarenhet av HSL uppdrag då det före kommer medicinhantering och omläggningar
• erfarenhet av tydliggörande pedagogik och kommunikationsstöd
• kunskaper i lågaffektivt bemötande
• utbildning och erfarenhet av motiverande samtal

Du är ansvarsfull, stabil och självständig. Ditt samarbete är viktigt, precis som din förmåga att lösa problem på ett lugnt sätt. Du inspirerar och motiverar de boende till meningsfulla aktiviteter. Dessutom arbetar du strukturerat och följer uppdragsbeskrivningar noggrant samt förstår vikten av att dokumentera och följa genomförandeplaner. För att ge bästa vård och omsorg behövs ett positivt bemötande och ett intresse för människor. Du är ansvarsfull, engagerad och kan sätta dig in i andras situationer och vara lyhörd för deras behov. Dessutom är det viktigt att kunna samarbeta med både brukare, anhöriga och kollegor

Tänk på att ansöka om intyg för skyddad yrkestitel från Socialstyrelsen om du inte redan har den! För att kunna bli anställd som undersköterska i Botkyrka kommun krävs det att du har intyg om skyddad yrkestitel eller omfattas av undantagsregeln. Läs gärna mer om detta på Socialstyrelsens hemsida.

Välkommen in med din ansökan!

Referensnummer VON/2024:00145/154
  • Helén Hamnström , 070-8891823