Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Öppenvården för vuxna ansvarar för behandling av personer med beroendeproblematik. Vi är stolta över att kunna erbjuda mycket behandling i öppenvård på hemmaplan. Vi har individuell behandling, behandlingsgrupp, behandling för spelberoende, träfflokal, anhörigstöd, uppsök mm. Vi försöker hitta rätt behandling i rätt tid för varje enskild person. Det är en växande enhet som även innehåller IPS (Individanpassat stöd till arbete) och Bostad först.

Öppenvården får de flesta uppdragen från utredning vuxen via vårt journalsystem Lifecare. Vi tar även emot klienter via vår beroenderådgivningstelefon där vi erbjuder rådgivning för nya klienter och ger möjlighet till fem fysiska samtal via serviceyta. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att vara behandlare för personer över 25 år men vid behov även behandla unga vuxna 18-25 år. Du kommer även att bemanna vår träfflokal 2,5 timmar per vecka.

För oss är varje människa unik, därför är det viktigt att personalgruppen är mångfacetterad och kompetent för att möta de behov som finns. Öppenvården vuxen består av åtta behandlare med olika kompetenser inriktningar och bakgrund inom behandling som omfattar allt från KBT, 12-steg till kriminalitet. Under den första perioden hos oss kommer du att få stöd och tid att komma in i rollen för att du ska känna dig trygg. Därför erbjuds du en introduktionsplan utifrån dina behov där en arbetsledare kommer att stötta dig.

Distansarbete kan erbjudas en gång per vecka i samråd med chef. Som behandlare hos oss erbjuds du både extern och kollegial handledning. Dina blivande kollegor har många års erfarenhet och vi åker ibland i väg på trivseldagar och har det trevligt tillsammans i syfte att bygga upp en gemenskap.

Krav: Vi söker dig som har en socionomexamen, beteendevetare eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver också ha erfarenhet av behandlingsmetoderna CRA,12-steg eller CRAFT.

Meriterande:

- Du har erfarenhet av behandlingsarbete för personer med beroende
- Du har erfarenhet av socialt arbete
- Du har erfarenhet av att arbeta med behandlingsprogrammet Entré

Vi söker en behandlare för den målgrupp som har utmaningar med att ta till sig vårt ordinarie utbud. Du behöver därför vara flexibel och nytänkande samtidigt som det är av största vikt att du har ett gott omdöme, är strukturerad och har en helhetssyn. Du behöver ha god samarbetsförmåga och vana att samverka. Du kommer vara delaktig i att utforma en individualiserad behandlingsform för människor som vi i dagsläget inte riktigt når.

Välkommen med din ansökan!

Referensnummer SN/2024:00130
  • Greger Blomgren, 0708861357