Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Vi söker nu trygga och engagerade undersköterskor till våra avdelningar med inriktning demens och korttidsboende på Tunängens vård- och omsorgsboende . Vi söker nu flera erfarna undersköterskor till våra dag/kvällstjänster samt en till vår nattjänst där du som nattpersonal ansvarar för 10 boenden.

Tunängen är ett vård- och omsorgsboende med 120 platser som består av tolv avdelningar fördelat på våra tre inriktningar. På Tunängens vård- och omsorgsboende är vi öppna, ansvarstagande, modiga och energiska - vi söker dig som passar in i vår värdegrund.

Som undersköterska ska du ge god vård och omsorg av äldre där brukarnas behov styr de dagliga arbetsuppgifterna. Arbetet hos oss präglas av ansvarsfullhet och personcentrerad omvårdnad med ett rehabiliterande förhållningssätt så att brukarna får bibehålla och/eller utveckla sina förmågor.

Arbetet kräver daglig dokumentation av åtgärder och brukarens hälsotillstånd enligt socialtjänstlagen. Att skriva, ta del av och följa genomförandeplaner, göra individuella riskbedömningar och utdelning av läkemedel samt insulin vid godkänd delegering ingår i arbetet. Du ansvarar även för att erbjuda brukarna dagliga aktiviteter och ett socialt innehåll i vardagen. Du utför ditt arbete med stor empati, kan lyssna och förstår den enskildes önskemål och behov samt säkerställer att det utförs på bästa möjliga sätt.

Vi arbetar teambaserat vilket innebär att vi vill ha ett nära samarbete mellan arbetskollegor, administratör, enhetschefer och HSL-personal. Vi tillsammans arbetar även kontinuerligt med att förbättra och utveckla vår verksamhet för att hålla en hög kvalitet. Arbetspass på andra enheter kan förekomma.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Tillgodose brukarnas individuella behov av omsorg, omvårdnad och service.
  • Genomföra delegerade och ordinarie sjukvårdsinsatser som sker enligt hälso- och sjukvårdslagen.
  • Upprätta och följa upp genomförandeplanen i dialog och delaktighet med vård- och omsorgstagaren.
  • Dokumentera i Lifecare enligt SoL och HSL.
  • Göra riskbedömningar gentemot vård- och omsorgstagaren och arbetsmiljön.
  • Ge brukarna ett socialt och emotionellt stöd.
  • Bidra till varandras goda arbetsmiljö och sträva efter ett klimat som präglas av värdegrunden: ”öppna, ansvarstagande, modiga och energiska”.
  • Ledsagning till olika vårdinsatser etc.

Vi arbetar med samplanering vilket innebär att vi har en hög grundbemanning där alla medarbetare har en basenhet där man är schemalagd till största delen av sin tid men att det förekommer pass under månaden där man är resurs för hela huset. Vi utgår från ett grundschema på fyra veckor och vi förutsätter att du kan arbeta under årets alla dagar. Tjänsterna som utlyses rör dag/kvällstidstjänster med ramtider mellan kl 06.45 - 21.30 med arbete varannan helg. För nattjänsten gäller ramtiden 21.15 - 07.00.

Du får bland annat ta del av dessa förmåner:

• Friskvårdsbidrag i form av friskvårdspeng och skoförmån.
  • Vi arbetar med hälsosamma scheman för att värna om medarbetarnas hälsa och trivsel.
  • Du kommer att jobba på våra nyöppnade avdelningar i ljusa och nyrenoverade lokaler.
  • Vi arbetar aktivt för att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb.

• Du har en utbildning från Vård- och omsorgsprogrammet eller en undersköterskeutbildning på Komvux/ Yrkeshögskola (för att få anställning som undersköterska krävs ett intyg om skyddad yrkestitel från Socialstyrelsen).
  • Du har goda kunskaper svenska i tal och i skrift.
  • Du har god vana att dokumentera enligt socialtjänstlagen.
  • Du har erfarenhet från äldreomsorg (gärna inom vård- och omsorgsboende), inriktning både på demens och somatisk avdelning.
  • Minst 2 års tidigare arbetslivserfarenhet av arbete inom vård- och omsorg.

Det är meriterande om du har erfarenhet eller utbildning inom demenssjukdom, socialpsykiatri/äldrepsykiatri och multisjuklighet. Du har erfarenhet av att arbeta som aktivitetsledare eller har haft aktivitetsansvar. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet/utbildning inom den inriktning du söker samt om du har erfarenhet av arbete i systemet Lifecare. Har du delegering av trakeostomi är också detta meriterande

Vi behöver dig som gillar att arbeta flexibelt och utvecklande samt är trygg och stresstålig. Du har en förmåga att se helhetsperspektivet för både brukare och den nya verksamheten. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. I arbetet får du användning för din problemlösningsförmåga då ingen dag är den andra lik. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tänk på att ansöka om intyg för skyddad yrkestitel från Socialstyrelsen om du inte redan har den! För att kunna bli anställd som undersköterska i Botkyrka kommun krävs det att du har intyg om skyddad yrkestitel eller omfattas av undantagsregeln. Läs gärna mer om detta på Socialstyrelsens hemsida.

Du behöver också inhämta utdrag från Polisens belastningsregister.

Välkommen in med din ansökan!

Referensnummer VON/2024:00100
  • Mariana Contreiras Ferreira, mariana.contreiras.ferreira@botkyrka.se