Vi söker dig som är en erfaren speciallärare eller specialpedagog med lärarlegitimation. Som speciallärare är du en viktig del i elevernas utveckling och i strävan mot en god måluppfyllelse och att eleverna ges goda förutsättningar för lärande.

Den aktuella tjänsten är riktad mot årskurserna 6-9. Som speciallärare för dessa åldrar ansvarar du i nära samarbete med specialpedagog för de specialpedagogiska insatserna gentemot de aktuella årkurserna. Arbetet sker i tätt samarbete med undervisande lärare, övrig elevhälsa och skolledning. Gentemot undervisande lärare kommer du att medverka i arbetslagsmöten och vara en samtalspartner och rådgivare gällande specialpedagogiska frågor. Du kommer att arbeta direkt med elever, både i grupp och i mindre sammanhang.

Vi är ett rektorsområde med tre skolor, Eklidsskolan F-5, Banslättsskolan F-5 samt Falkbergsskolan 6-9. Du kommer att arbeta på Falkbergsskolan. Du kommer att vara involverad i överlämning och uppföljning vid övergångar mellan stadier.

I dina arbetsuppgifter ingår kontakter med vårdnadshavare och med andra myndigheter.  Du är en viktig del i att, tillsammans med kollegorna i elevhälsan, bidra till utveckling av skolans elevhälsoarbete genom det systematiska kvalitetsarbetet. En central del i det arbetet är strävan mot en varierad och differentierad undervisning som kan möta alla elevers behov. Du kommer med förslag på anpassningar och är med och tänker kring en bra lärmiljö i syfte att utveckla elevhälsoarbetet och elevernas måluppfyllelse. Att ge råd, stöd och handledning av lärare och övrig personal ingår i uppdraget.

Falkbergsskolans elevhälsoteam består av rektor, två biträdande rektorer, skolpsykolog, skolkurator, specialpedagog, skolsköterska och studie- och yrkesvägledare. Falkbergsskolan har en lärstudio med lärarassistenter där elever erbjuds särskilt stöd, enskilt och i mindre grupp.

Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete i ett välfungerande och väl utbyggt elevhälsoteam. Arbetet sker i nära samarbete med skolledning, pedagogiska arbetslag och lärstudio där alla tillsammans arbetar för varje elevs bästa varje dag.

Falkbergsskolan i Tullinge är en 6-9-skola med ca 430 elever. Vår skola kännetecknas av en kompetent och engagerad personal med legitimerade lärare. Falkbergsskolan ska vara den bästa skolan för sina elever, en modern skola i tiden, där högsta prioritet är elevernas utbildning. Vi arbetar aktivt med värdegrundsfrågor och vår ambition är att ge förutsättningar för den absolut bästa kunskapsutvecklingen för alla våra elever. Vi vet att goda relationer mellan elever och vuxna skapar den trygghet som behövs för att få arbetsro, glädje och lust till lärande. Vår vision är att alla elever ska nå så långt som möjligt och ständigt utmanas för att bli ännu bättre. Vi har en välfungerande elevhälsa med fokus på främjande och förebyggande arbete och vi har ett aktivt värdegrundsarbete som genomsyrar hela vår verksamhet.

Du är legitimerad lärare samt har speciallärarexamen (eller specialpedagogexamen).
Du har god förmåga och erfarenhet av att leda pedagogiska processer i grundskolan.
Du har god organisatorisk förmåga och kan strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Du har erfarenhet av komplicerade inlärningssituationer samt att ge råd, stöd och handledning till skolans lärare och annan personal.
Du är analytisk och är kunnig i olika kartläggningsmaterial samt metoder kring analys av elevernas behov.
God kunskap om och erfarenhet av att använda digitala verktyg samt vara väl insatt i användandet kompensatoriska hjälpmedel och kognitivt stöd.
Du har god kunskap om de vanligaste diagnosernas utmaningar.
Du har erfarenhet av att handleda lärare i syfte att utveckla en god lärmiljö inom verksamheten.
Du är engagerad och driven och ser alla elevers potential. Vi ser att du har en positiv inställning och tycker om att samarbeta och är trygg och stabil i din yrkesroll. Du har lätt för att knyta kontakter, bygga goda relationer och samverka med elever, vårdnadshavare och personal.

Ort Tullinge
Referensnummer FALS/2023:00028