Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Områdessekreterarnas uppdrag kan delas in i tre huvuddelar: Uppsökande, samverka och insatser.

Genom vårt uppsökande arbete och samverkan med andra aktörer som också arbetar med barn och ungdomar,
kommer vi fram till vilka behov som finns och vilka insatser vi behöver rikta i oss på. Insatser kan vara riktade till gruppen barn/ungdomar, gruppen föräldrar eller till personal inom en verksamhet.
Ofta görs insatsen i samverkan med annan aktör.

Områdessekreterarnas uppdrag fokuserar på gruppen. Även om vi möter enskilda barn/ungdomar, föräldrar och personal, så är vårt uppdrag att se gruppens behov och vid insatser så är dessa riktade till gruppen, antingen på universal nivå (alla i en årskurs eller dylikt) eller riktat till en viss riskgrupp. När vi riktar oss till gruppen så kommer vi med säkerhet att nå de individer som är i stört behov av stöd, om vi valde att endast rikta våra insatser mot specifika grupper skulle andra individer falla utanför. Därav alltid insatser mot en hel klass, årskurs eller skola.

Vi arbetar förebyggande med individer genom att motivera, stödja och vägleda dessa till rätt instans/person/funktion där de kan få den individuella hjälp de behöver och har rätt till.

Som områdessekreterare arbetar du främst med gruppen barn och unga 12-20 år samt deras föräldrar.
Det innebär bland annat att arbeta med de nätverk som omger barn och unga genom samverkan med föräldrar, skola, fritid och kulturverksamma, polis samt andra relevanta parter. Du kommer att arbeta med såväl generella som riktade insatser, gruppverksamhet, föräldrarådslag, uppsökande arbete mm. För dig är det, precis som för oss, viktigt att basera det förebyggande arbetet på aktuell forskning och de teoretiska perspektiven inom socialt arbete.
Du ska vara en förtroendegivande vuxen som arbetar utifrån socialtjänstens ansvar och kunna identifiera barn och unga som befinner sig i riskzon.

Tjänstens åtaganden är bland annat följande:

• Utföra det våldspreventiva programmet Mentors in Violence Prevention (MVP)
  • Uppsökande arbete på arenor där barn och unga finns
  • Föräldramöten och Föräldrarådslag
  • Genomföra presentationer och utbildningar för barn, unga, föräldrar och andra professionella.
  • Leda föräldrastödsgrupper

Vi som arbetar här är engagerade, kompetenta och framför allt glada och trevliga medarbetare. Tillsammans har vi en bred och lång erfarenhet från socialt arbete i olika former. Målet med vårt arbete är att skapa en förändring för de barn och unga som vi möter.

Vi erbjuder även dig extern handledning och regelbunden MI-träning.
Utbildning i MVP, föräldrastödsprogram, föräldrarådslag mm kommer att ingå för dig som anställs som områdessekreterare, om du saknar det sedan tidigare!

Uppdraget kan komma att förändras över tid beroende på vilka behov som våra invånare har. Arbetet sker främst på dagtid, men viss kvällsverksamhet förekommer. Vi finns där våra barn och unga finns/befinner sig.

Ni får gärna följa oss på Instagram och Facebook!

Instagram - Förebyggarna

Facebook - Förebyggarenheten

Har en socionomutbildning eller annan beteendevetenskaplig utbildning från högskola/ universitet som vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av socialt arbete med barn och föräldrar. Vidare ser vi att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet utgörs av olika form av presentationer, utbildningar samt viss administration och dokumentation. För denna tjänst är B-körkort är ett krav.

Vi ser det som meriterande om du har:

• Erfarenhet av uppsökande arbete gentemot barn och ungdomar.
  • Erfarenhet av att hålla i presentationer/workshops för barn och vuxna
  • Erfarenhet av att hålla nätverksmöten och/eller föräldramöten.

Vi söker en person som aktivt tar initiativ i sociala sammanhang, bygger nya relationer och arbetar enligt en tydlig process. Du är stabil, lyssnar och motiverar andra till förändring och välmående. Du är prestigelös och anpassar dig lätt till förändringar. Som samarbetsorienterad person kommer du att trivas i vårt team och skapa en positiv arbetsmiljö genom öppen kommunikation och samarbete. Du är också lösningsorienterad och kan hitta innovativa lösningar på komplexa problem. Med din flexibilitet kan du navigera genom snabbrörliga situationer och uppnå önskade resultat. Dessutom är du relationskapande och skapar starka förtroendefulla relationer med kollegor och intressenter.
Du är lyhörd och anpassar din kommunikation för att främja samarbete och produktivitet i teamet.

Referensnummer SN/2023:00212
  • Christina Sehlén, 0703049852