Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen gör Botkyrka friskare, starkare och mer kreativt! Vi ser till att det finns ett rikt kultur- och idrottsliv med många olika fritidsaktiviteter att välja på i kommunen. Vi bidrar till levande och trygga livsmiljöer och gör det möjligt för Botkyrkabor att utveckla sina intressen. Med en meningsfull fritid mår människor bättre vilket stärker folkhälsan. Med drygt 200 medarbetare ansvarar vi för bibliotek, bad, kulturskola, konsthall, öppen fritidsverksamhet, idrottsanläggningar och folkhälsoparker.

Verksamhetsområdet Konst och bibliotek består av Botkyrka konsthall och Bibliotek Botkyrka som utgörs av sex bibliotek, alla formade i samspel med sina närområden och med invånaren som medaktör.
Bibliotek Botkyrkas vision är att biblioteken ska vara en motor i arbetet med lokal demokratiutveckling, mänskliga rättigheter och interkulturalitet.
Biblioteksverksamheten ska verka för ett långsiktigt hållbart samhälle genom att bidra till att minska ojämlikhet och möjlighetsskillnader. Biblioteken skapar litterära, kulturella och interkulturella möten, bidrar till höjd kunskapsnivå och verkar för ökad folkhälsa.

Bibliotek Botkyrkas bibliotek är uppdelade på två enheter. Biblioteken i Hallunda Alby och Fittja utgör en enhet med 20 medarbetare. I den andra enheten ingår Tumba, Tullinge och Vårsta bibliotek. Hela Bibliotek Botkyrka arbetar systematiskt med uppsökande verksamhet för att nå ut bredare med biblioteksverksamhet och läs- och språkfrämjande.

Beskrivning

Vi söker en bibliotekarie med fokus på det livslånga läsandet och vuxnas lärande till Hallunda bibliotek. Biblioteket ingår i en enhet med Alby och Fittja bibliotek och huserar i Hallunda Folketshus. Biblioteket har kommunens resursuppdrag för mångspråkiga medier, vilket innebär att alla som arbetar på Hallunda bibliotek har ett extra fokus på mångspråk i sitt arbete. Mångspråk, interkulturalitet och tillgänglighet präglar allt vi gör inom bibliotek Botkyrka.

Arbetsuppgifter

Ditt uppdrag blir att arbeta med verksamhet riktad mot vuxna med fokus på det livslånga läsandet och vuxnas lärande. Du arbetar med skönlitteratur, tillgängliga medier och vuxnas lärande. Ditt arbetssätt utgår från medborgarnas behov och du kan möta besökare och brukare både i biblioteksrummet, uppsökande och digitalt. Du köper in medier inom dina områden, är en del av bibliotekets programverksamhet och arbetar med olika forum för vuxnas lärande. Du bygger och underhåller nätverk och samarbetar med dina kollegor för att på så sätt bidra till verksamheten som helhet.

Utöver dina ansvarsområden innefattar tjänsten även sedvanligt schemalagt biblioteksarbete i biblioteket och att tillsammans med arbetskamraterna arbeta för biblioteket som helhet. Du tillhör Hallunda Alby Fittja biblioteksenhet och Hallunda bibliotek är din dagliga arbetsplats, men du arbetar även vid behov på de övriga biblioteken. Du tjänstgör kvällar och helger enligt schema.

Kvalifikationer

Vi vill att du har akademisk utbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap eller annat område som vi bedömer som likvärdigt. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. För att arbeta bra med andra människor relaterar du till dem lyhört och smidigt, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra.

Du delar vår bibliotekssyn och idén om ett vidgat textbegrepp, och kommer med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat.

Språkkunskaper utöver svenska och engelska, samt erfarenhet från att ha arbetat inom folkbibliotek är meriterande.

Tillträde enligt överenskommelse
Löneform månadslön