Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Vi söker nu en ny kollega som vill komma och jobba med oss på utredning barn. Som socialsekreterare hos oss utreder du inkomna ansökningar och anmälningar gällande omsorgsbrister hos föräldrar till barn 0–18 år. Tillsammans med barnet och föräldrarna planerar du insatser som sedan följs upp.

I vardagsarbetet utgår du från kunskap, erfarenhet samt barnet och föräldrarnas situation, i kombination med de önskemål som framkommer från familjerna. Du följer och arbetar utifrån aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning.

En viktig och stor del i arbetet är samarbete med andra aktörer såsom förskola, skola och region. Det ingår i ditt arbete att dokumentera systematiskt och kontinuerligt. Där det finns behov av samarbete mellan olika enheter inom socialtjänsten så arbetar vi över enhetsgränser tillsammans för barnen och familjernas bästa.

Vi satsar mycket på att grundutbilda och vidareutbilda alla våra medarbetare i Signs of Safety, MI och BBIC. Vi har både MI-coacher och Sofs-coacher med inriktat metodstöd till stöd för handläggarna. Arbetet med att utveckla samtalen med människor och att öka delaktigheten och transparensen i allt vi gör genomsyrar vårt dagliga arbete.

Socialförvaltningen i Botkyrka är en arbetsplats som ligger i framkant, vi fokuserar på att utveckla både det sociala arbetet och varandra. Vi jobbar tillsammans kring våra klienter och gör positiv skillnad i människors liv. Vi är en enhet som drivs av utveckling och är vetgiriga. Hos oss kommer du får en gedigen introduktion och stöd av ett gäng engagerade, kunniga, hjälpsamma arbetskamrater med mycket humor. Hos oss är du med och utvecklar arbetet så att vi kan vara din och allas bästa arbetsplats, vår enhet är dessutom HBTQi-certifierad.

Så här säger medarbetarna på Utredning Barn om varför man vill jobba hos oss.

• Det är utmanande, varierande med en mängd olika problemområden i familjerna och omväxlande arbete med små och stora barn.
  • Att vara en del av Utredning Barn innebär inte endast ett intressant och spännande arbete, utan även att vara en del av grupp i olika åldrar med högt i tak, vi är omtänksamma, ställer upp för varandra och vi har nära till skratt.
  • Det finns möjlighet till utbildningar och föreläsningar.
  • Man kan kombinera familjelivet med jobbet vilket är en stor fördel.
  • Närhet till chef och arbetsledning

För att du ska vara aktuell för tjänsten har du en socionomexamen, gärna med ett eller flera års erfarenhet av socialt arbete. Vänta inte med att skicka in din ansökan då intervjuer kommer att hållas löpande under rekryteringsperioden.

Har du erfarenheter av myndighetsutövning och tidigare arbetat med barn- och ungdomar är det mycket meriterande.

Vi vill att du är en trygg och stabil person med självinsikt. Du kan se relationer i sitt rätta perspektiv, skilja på det personliga och professionella samt förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Arbetet innebär att snabbt kunna ställa om, ändra synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter till förändringar. Därmed är det av vikt att du, som medarbetare och kollega, har ett realistiskt perspektiv på olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tillträde Tillträde enligt överenskommelse
Löneform Enligt överenskommelse