Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Bostad först är en evidensbaserad modell som bygger på att bostad är en mänsklig rättighet och förutsättning för att individer ska ha möjlighet att hantera olika livsproblem. Bostad först erbjuder personer i långvarig hemlöshet med komplex problematik såsom missbruk och psykisk ohälsa, en egen lägenhet samt individuellt anpassade stödinsatser.

Socialförvaltningen söker nu två Case managers som ska arbeta enligt Bostad först-metoden med att stödja personer att kunna bo kvar i sin bostad, att förbättra sin hälsa och hitta sociala sammanhang och en meningsfull vardag.

Som Case manager i Bostad först kommer du att tillsammans med hyresgästen kartlägga hens behov och mål, tillgängliggöra det stöd och resurser som hyresgästen behöver samtidigt som du själv ger praktiskt stöd i bland annat bostaden.

Bostad först inom socialförvaltningen är en verksamhet under uppstart vilket kräver att du är flexibel och öppen för att arbetssätten kommer utformas under projekttiden. Du förväntas ha en förståelse för vad det innebär att arbeta i en verksamhet under ständig utveckling och utökning.

Case managers i Bostad först arbetar främst kontorstider måndag till fredag. Kväll- och helgarbete kan förekomma, Ob-tillägg tillkommer.

Lägenheterna i Bostad först är spridda över kommunen, så arbetet innebär att du rör sig mellan olika adresser med kollektivtrafik, cykel eller bil.

Socialförvaltningen i Botkyrka är en arbetsplats som ligger i framkant, vi fokuserar på att både utveckla det sociala arbetet och varandra. Vi erbjuder dig möjligheten att vara med att bygga upp och utveckla en ny verksamhet, som arbetar enligt en metod som gör verklig skillnad i människors liv. Vi ger dig möjlighet till fortbildning för att stödja din professionella utveckling. Vi har intern metodhandledning och arbetar aktivt för en bra balans mellan arbets- och privatliv. Vi erbjuder även flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag och cykelbidrag samt möjlighet till semesterväxling.

Krav:
• Socionom, beteendevetare, behandlingspedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren  bedömer som likvärdig.
• Kunskap om och erfarenhet av att arbete med missbruk och/eller beroende, psykisk ohälsa och  funktionsnedsättningar.
• Erfarenhet av samverkan och samordning mellan olika aktörer.
• Kunskap om socialtjänsten och om lagar och regler som styr kommunens och regionens insatser  för målgruppen.
• God kännedom om samhället och välfärdssystemet.
• Kunskap om dokumentation samt god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
• B-körkort

Det är meriterande om du har kunskap om eller erfarenhet att arbeta enligt Bostad först-metoden
och utbildningar inom MI, LAB, CM.

För att lyckas med det behöver du vara flexibel och uthållig, ha mycket god samarbets- och initiativförmåga samt självständigt kunna planera, genomföra och följa upp insatser. Du behöver vara empatisk, motiverande och kunna skapa allians med hyresgästerna. Som Case manager i Bostad först krävs att du har personlig mognad, att du är självgående och är bekväm med att arbeta ensam, samtidigt som du har ett nära samarbete med dina kollegor.

Intervjuer sker löpande under ansökningsperioden, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Referensnummer SN/2023:00225