Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Är kanske just du vår nya kollega?

Vi har bestämt oss! Vi vill bli Din bästa arbetsplats – Kom till oss!

För att bli Din bästa arbetsplats så satsar vi på arbetsmiljön för alla! För oss innebär det att både medarbetare och chefer ska ha bra förutsättningar för att kunna utföra sitt dagliga arbete på ett rättssäkert och tryggt sätt, vilket även medför att våra medborgare får möta en kompetent och modig socialtjänst.

Vill du vara med och forma morgondagens socialtjänst och skapa framtidens Botkyrka? Vill du arbeta med våldsutsatta barn och deras familjer på en enhet med mycket hjärta, prestigelöshet och hög rättssäkerhet? I så fall har du nu möjligheten att komma till oss på Familj 2 när en av våra stjärnor beslutat sig för att ta nästa steg i karriärstrappan inom kommunen och vi söker nya samarbetsorienterade stjärna till vårt team.

När vi frågar våra medarbetare varför de arbetar på Familj 2 så svarar de bland annat:

• Botkyrka har ett medborgarfokus. Låter inte resurserna styra behovet, utan man anpassar resurserna så det möter individens behov.
  • Bra kollegor. Hjälpsamma och kompetenta.
  • Frihet under ansvar. Inte så kontrollerande ledning, utan finns tillit till medarbetarna.

Beskrivning

Verksamhet Familj 2 ansvarar för att utreda behoven och följa upp beviljade insatser för barn i åldern 0-18 år som utsätts för och bevittnar våld och sexuella övergrepp. Enheten arbetar för att alla barn och ungdomar ska leva under goda uppväxtförhållanden och utvecklas gynnsamt. Vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar och arbetar ständigt med barnet i fokus.

Verksamheten består av två enheter för myndighetsutövning med varsin enhetschef. Varje enhet är uppdelade i två mindre team med 7 socialsekreterare som leds av en förste socialsekreterare. Enheterna har ett dagligt administrativt stöd och ett nära samarbete med de utförare/behandlare som tillhör verksamheten. På Familj 2 arbetar även kommunens Barnahussamordnare. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd både av din förste socialsekreterare och dina kollegor, genom regelbundna gruppmöten, enskilda ärendedragningar samt extern handledning. Hos oss får du också en verksamhetsnära enhetschef.

Arbetsuppgifter

Verksamheten består av personer med olika bakgrund, kunskaper och ålder. Varje dag går vi till jobbet för att barn och familjer i Botkyrka kommun ska få stöd och hjälp, idag, imorgon och i framtiden!

Som socialsekreterare hos oss utreder du barns behov av skydd och stöd. Tillsammans med barnet och föräldrarna planerar du insatser som du sedan följer upp. I vardagsarbetet utgår du från kunskap, beprövad erfarenhet samt barnet och föräldrarnas situation i kombination med önskemål. Du tar även hänsyn till aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning. Dessutom dokumenterar du systematiskt och kontinuerligt ditt arbete. En viktig del i arbetet är samarbete för att tillgodose en familjs behov. Vi teamar mycket med våra kollegor från andra enheter på socialförvaltningen men också mellan olika myndigheter, till exempel polisen, skolor samt andra aktörer.

Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, möjlighet till distansarbete.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

• Socionomexamen.
  • Har dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning.
  • Uppdaterad kunskap inom ämnesområdet socialt arbete och har kunskap inom gällande lagstiftning.

Det är meriterande om:

• Du är utbildad inom och har erfarenhet av att jobba enligt BBIC och Signs of Safety.
  • Du har arbetat med att utreda barn och unga samt erfarenhet av att möta våldsutsatta.

Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning men vi vill också att du har förmågan att dokumentera på ett koncist och kärnfullt sätt. För tjänsten krävs att du skriver och talar svenska obehindrat. För oss är det viktigt att du är ansvarsfull och bemöter andra med respekt. Du är också bra på att kommunicera, samarbeta och genomföra fattade beslut. Struktur i arbetet är något vi värdesätter samtidigt som du har förmågan att vara flexibel.

Är du en person andra känner tillit till samtidigt som du är öppen och nytänkande tycker vi att du ska söka till oss! Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet. Erfarenhet krävs.

I Botkyrka kommun är vi öppna, ansvarstagande, modiga och energiska. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.

Tillträde Efter överrenskommelse
Ort Tumba