Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

V söker nu dig som vill arbeta som verksamhetsutvecklare med inriktning service-/ gruppbostad enligt LSS. Du kommer att tillhöra utförarverksamheten som idag består av omsorgschef, verksamhetschefer och verksamhetsutvecklare som ger stöd och service till ledning och verksamhet.

Du kommer att vara en av fem verksamhetsutvecklare där fyra arbetar inom utförarverksamheterna och en på Myndighet. Vill du arbeta i en nytänkande och kvalitativ verksamhet med medborgarens fokus? Då är du välkommen att söka rollen hos oss!

I rollen som verksamhetsutvecklare hos oss kommer du arbeta i första hand med att skapa goda förutsättningar för vår verksamhet inom service- och gruppbostad enligt LSS, att utföra sina insatser till boende med hög kvalitet och på ett effektivt sätt. Du kommer att jobba med stöd och utveckling på olika sätt.

Det kan handla om att:

• Inventera behov och ta fram förslag på förbättringar
  • Utveckla, informera, implementera och följa upp arbetsmetoder och rutiner
  • Arbeta med olika former av metodstöd
  • Ta fram rutiner och checklistor
  • Leda eller organisera utbildningsinsatser
  • Hantera brukarundersökningar eller andra undersökningar genom att samla in data, analyserar samt ta fram risker för att kunna arbeta med utvecklingsområden
  • Stötta i avvikelsehanteringen, analys och utveckling

I arbetet ingår att samverka med chefer och medarbetare inom det egna verksamhetsområdet, men också andra verksamheter. Kvalitet, helhet, delaktighet och inflytande är ledord i rollen. Arbetet kommer till stor del att bedrivas i samarbete med förvaltningens övriga verksamhetsutvecklare och kvalitetsorganisation. I dina arbetsuppgifter ingår omvärldsbevakning och att delta i nätverksträffar.

Du rapporterar till omsorgschefen samt arbetar tätt med verksamhetschef.

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer på vår hemsida.

Vi söker dig som har för tjänsten relevant högskoleutbildning.
Vi ser även att du har:

• Erfarenhet inom området, antingen via utbildning men gärna i tidigare arbetslivserfarenhet inom exempelvis service- eller gruppbostad.
  • Erfarenhet av metodstöd
  • Goda kunskaper om LSS och annan relevant lagstiftning
  • Goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från verksamhetsutveckling där du arbetat med systematiskt kvalitetsarbete samt att du arbetat med IBIC.

Som person upplevs du som en god lyssnare och kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. Samarbete med andra faller sig naturligt för dig såväl som att kunna påminna och följa upp vid behov. Du är bra på att lyfta blicken och se till hela verksamhetens behov för att kunna analysera och se vad som kan utvecklas. Vi ser även att du är duktig på att strukturera upp ditt arbete och att hålla deadlines. Att du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard ser vi som en självklarhet.

Sysselsättningsgrad 100
Referensnummer VON/2023:00164