Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Vi söker en engagerad fysioterapeut för att bli en del av vårt team inom äldreomsorgen.
På Rehabenheten är vi dedikerade till att förbättra livskvaliteten för våra kommuninvånare och främja deras fysiska funktion och oberoende. Som fysioterapeut kommer du att spela en viktig roll i att utvärdera och behandla våra äldre patienter, och bidra till deras hälsa och välbefinnande. För tjänsten söker vi en fysioterapeut som i första hand ska arbeta på ett av våra boenden inom SOL, men det kan även förekomma vissa arbetsinsatser inom LSS.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

• bedöma, utreda behov, förskriva, träna, anpassa, följa upp utifrån kompetensområdet
  • handleda och utbilda omsorgspersonal i förflyttningskunskap, hjälpmedelshantering, hjälpmedelskunskap, bemötande
  • handleda och instruera i rehabiliterande insatser och förhållningssätt för omsorgspersonal
  • ge råd och stöd till patienter och anhöriga
  • medverka i tvärprofessionella arbetet på boendeenheten där riskbedömningar enligt Senior Alert är en central del, samt BPSD
  • medverka i utvecklingsarbete och riskbedömningar, dvs. utveckla och kvalitetssäkra verksamheten utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt
  • medverka till utvecklingsarbete inom förvaltningen och din enhet samt för yrkesprofessionen
  • dokumentera i journalsystemet Lifecare
  • hantera olika kvalitetssystem för medicintekniska produkter
    vara mentor till nyanställda inom enheten samt ta emot studenter

I din tjänst som fysioterapeut är du direkt underställd enhetschef på Rehabenheten där flera fysioterapeuter och arbetsterapeuter ingår i teamet. Rehabenheten arbetar med insatser inom våra kompetensområden för patienter som har ett beslut inom SOL och LSS.

SOL: vård och omsorgsboenden, korttidsboende, dagverksamheter, servicelägenheter, serviceboende

LSS: gruppbostad, serviceboende, servicelägenheter, dagligverksamhet

Som fysioterapeuten arbetar du självständigt på en boendeenhet men ingår i ett team med flera andra yrkeskategorier; arbetsterapeut, sjuksköterskor, läkare, och enhetschef för boendet samt omvårdnadspersonal samt att dietist finns övergripande i förvaltningen.

Som ny kollega delar du vår vision om en positiv arbetsmiljö där vi uppskattar varandras kompetens och livserfarenhet. Vi värdesätter vår grundläggande värdegrund och erbjuder en stark och kompetent teammiljö. Hos oss har du möjlighet att utvecklas och göra karriär på olika sätt. Vi tar ansvar för vår verksamhet och strävar efter Botkyrkas hållbara utveckling och att gynna Botkyrkaborna.

Vi ger alla nya medarbetare en bra start och förutsättningar för att lyckas. Du får en introduktionsplan och en erfaren kollega som kommer att stödja dig i att komma in i teamet och utföra dina arbetsuppgifter. Dessutom får du möjlighet att delta i våra kommungemensamma välkomstdagar, där du bland annat får en guidad busstur för att lära dig mer om Botkyrkas spännande historia, nutid och framtid.

Vi är stolta över våra medarbetare i Botkyrka kommun och resultaten från den senaste medarbetarundersökningen talar för sig själva:

• 86% av våra medarbetare upplever att deras arbete är meningsfullt
  • 85% känner till vad som förväntas av dem i deras arbete
  • 83% upplever att det är insatta i arbetsplatsens mål

Du är legitimerad fysioterapeut och innehar B-körkort eller har ett godkänt teoriprov. I tjänsten behöver vi förflytta oss med bil mellan olika enheter. Vi ser det som meriterande med tidigare erfarenhet inom äldreomsorg och LSS i kommunal verksamhet eller inom regionens habilitering. Om du har arbetat i journalsystemet Lifecare är det positivt.

I ditt arbete är det viktigt att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du visar intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och strävar efter att hitta lösningar. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du kan sätta relationer i rätt perspektiv och skilja på det personliga och professionella. Du planerar och organiserar dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt och tar hjälp av kollegor vid behov.

På vår arbetsplats betonar vi vikten av att arbeta bra och positivt tillsammans med andra människor. Vi strävar efter att vara lyhörda och flexibla i vår kommunikation och bemötande. Vi lyssnar aktivt, kommunicerar tydligt och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vi har förmågan att sätta oss in i andras perspektiv eller situationer utan att ta över deras känslor. Vår värdegrund utgör en central grund för vår verksamhet och vägleder oss i vårt arbete.

Om du delar vår passion och vill vara en del av vårt team, ser vi fram emot din ansökan!

Referensnummer VON/2023:00118
  • Nathalie Hansson Barragan, enhetschef, 0761150054