Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.

Om arbetet

Som Ledningstekniker arbetar du i huvudsak utomhus med drift och underhåll av VA-ledningsnätet i Botkyrka kommun. I arbetet ingår att både självständigt och tillsammans med kollegor sköta all drift och underhåll på kommunens rörnät med dess alla olika anläggningar och anordningar. Det är en bred roll där du i huvudsak arbetar med det periodiserade förebyggande underhållet på rörnätet från marknivå.

Vi kan erbjuda ovanligt goda förutsättningar för dig som vill utvecklas inom alla VA-tekniska driftområden genom att rätt person i perioder får chans att både arbeta med schakt och rörläggning som med mer mekaniskt underhåll och med styr och regler-baserat underhåll på våra vattenverk, pumpstationer och reservoarer och självklart även med ett antal olika typer av verksamhetsnära IT-system, samt läcksökning, tv-inspektion av rörledningar och allt där emellan.

Verksamhetsområdet är stort och arbetsgruppen innehåller flera olika kompetensområden, så för rätt person är vårt erbjudande om goda utvecklingsmöjligheter unikt. Av samma anledning är det viktigt att du är genuint nyfiken på vår verksamhet, vill lära och lära dig nytt av både bransch och kollegor för att tillsammans vara stolt över våra gemensamma insatser, och känna genuin tillfredställelse av att jobba med ständig utveckling av verksamhets alla delar.

Enheten ansvarar för att arbetsuppgifterna utförs i enlighet med vårt uppdrag, avtal och för bästa medborgarnytta. Enheten leds strategiskt av VA-Driftchefen som har 2 st arbetsledande underhållsingenjörer som leder och fördelar den dagliga operativa verksamheten, vilka stöttas av en planeringsingenjör med olika planerings- och beredningstjänster.

Schemalagd beredskapstjänstgöring kan komma att ingå i tjänsten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som gärna har arbetat i någon roll några år inom VA-ledningsnätet och idag kanske besitter VA-tekniska kunskaper och självupplevda erfarenheter som gjort att du känner att du är inom rätt verksamhet och vill bredda dina kunskaper inom området. Det är ett krav att du besitter goda kunskaper i svenska samt kunna kommunicera på engelska i både tal och skrift då du får många olika kontaktytor hos oss. Vidare är det även ett krav att du har B-körkort och det är meriterande om du har BE-körkort.

Som person är du lojal och ansvarsfull, kommunikativ, förändringsbenägen och har lätt att tänka utveckling i banor av ständiga små förbättringar i allt. Du är positiv och upplevs pålitlig och ansvarsfull. Har du förmågan att kunna bidra till en god stämning i arbetsgruppen, även vid de tillfällen allt inte går som det var tänkt, så är det något vi värdesätter. Du har lätt för att samarbeta med andra kollegor med olika personligheter, abonnenter och leverantörer och har en egen målsättningen att alltid leverera på topp. Du kan skapa struktur, är noggrann och kan i perioder arbeta mot tidplan. Vidare har du intresse och förståelse för medborgarens behov och ett utpräglat sinne för service och förstår hur viktigt det är att vårda och utveckla kommunens varumärke och värdegrunder vid alla situationer.

Stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.

Ytterligare erfarenhet som är meriterande för tjänsten är om du tidigare jobbat med eller har lätt för att arbeta digitaliserat i olika verksamhetssystem. Om du redan idag har en bredd på din (VA)-kompetens och erfarenhet av allt från t.ex. schakt och rörläggning, maskinunderhåll till arbete med driftövervakning via SCADA-system värderar vi högre än div. smalare top-kompetenser. Tjänsten är säkerhetsklassad och enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) krävs svenskt medborgarskap samt en godkänd säkerhetsprövning.

Sysselsättningsgrad 100
Referensnummer TFN/2022:00146