Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Gör skillnad i samhället - Sök nu och bli en del av vårt team för att arbeta mot kriminalitet!

Vi söker dig som vill vara med och vända samhällsutvecklingen, och som vill göra en verklig skillnad för våra klienter, medborgare i Botkyrka och för själva Botkyrka som plats. Tjänsten utgår från vårt kontor i Fittja, men du kommer att vara verksam på olika platser runt om i Botkyrka. Du kommer att arbeta med ungdomar upp till 18 år.

I rollen som SIG samordnare vill du göra en positiva förändringar och stödja personer i att lämna eller undvika en kriminell livsstil. Som en del av vårt sociala insatsgruppsteam (SIG) kommer du att förvalta och utveckla vårt arbete inom socialförvaltningen. Vi arbetar med personer som är involverade i kriminella nätverk och som har en stor påverkan på vårt lokalsamhälle. Vårt mål är att hjälpa dem att bryta sig loss från dessa miljöer, och vi söker dig som är intresserad av ämnet och håller dig uppdaterad.

Som SIG samordnare kommer du att samarbeta med polisen på ärendenivå och arbeta på uppdrag från socialsekreterare. Du kommer att ha ansvar för att arbeta med klienten själv och deras nätverk.

Hos oss får du möjligheten till att maximera din potential och stärka din professionella utveckling med regelbunden extern handledning. På Botkyrka kommun erbjuder vi en unik möjlighet att växa i sin yrkesroll genom att ge dig den support och guidning du behöver för att nå nya höjder.

I vår verksamhet finns möjlighet till flexibel arbetstid, så kallad årsarbetstid. Inom ramen för din arbetstid och utifrån verksamhetens behov har du möjlighet att påverka mellan vilka tider du arbetar. Vi prioriterar ditt välbefinnande och vill uppmuntra en hälsosam livsstil både på och utanför arbetsplatsen. Som ny SIG samordnare i teamet kommer du kunna arbeta både på kontoret och på platser där klienten befinner sig.

Vi värdesätter flexibilitet och samarbete, och vår arbetsgrupp har möjlighet att genomföra möten på olika platser och miljöer. Vi befinner oss i en spännande utvecklingsfas och arbetar i nära samverkan med olika aktörer. Detta ger dig chansen att vara en del av förändring och bidra till att forma och utveckla verksamheten. Vi är medvetna om vikten av balans mellan arbete och familjeliv, och vi har lyssnat på våra medarbetare. De har tydligt framfört att det är möjligt att kombinera en framgångsrik karriär med ett rikt och givande familjeliv. Vi arbetar aktivt med att anpassa introduktionen för vår nya medarbetare, du får även en utsedd fadder och kan ta stöd av alla i arbetsgruppen.

Vi ser fram emot att välkomna dig till Botkyrka kommun och vara en del av din framgångsrika resa.

Du har en socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Övriga krav för tjänsten är:

• Flerårig erfarenhet av socialt arbete.
  • Har erfarenhet av att arbeta med kriminalitet.
  • Kunskap om normers betydelse i kriminella miljöer.

Vi ser det som meriterande om du har:

• Erfarenhet av att leda och handleda personal, volontärer eller liknande.
  • Erfarenhet av att leda nätverksmöten eller andra likande planerande möten.
  • Erfarenhet av att samordna SIG
  • Utbildning i kriminalitetsprogram
  • Andra språkkunskaper utöver svenska och engelska

Vi letar efter en person som utstrålar pedagogik och tålamod, och som har förmågan att motivera och leda både individer och team. Du är en driven person som trivs med att arbeta med ett styrkebaserat förhållningssätt för att uppnå resultat. Med din tydlighet och kommunikativa förmåga, både i tal och skrift, kan du enkelt samarbeta och skapa goda relationer. Du är prestigelös och har förmågan att skapa en positiv arbetsmiljö där samarbete och gemensamt målfokus är i fokus. Genom din strukturerade och självgående inställning tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och levererar med kvalitet. Du har också en stark självkännedom om vad som driver dig och är trygg i din yrkesroll.

Om du känner igen dig i dessa beskrivningar, är du den person vi söker! Ta steget och bli en del av vårt dedikerade team, där du kommer att få möjligheten att göra verklig skillnad i människors liv och bidra till en positiv samhällsutveckling.

Ansök nu och ta nästa steg i din karriär som SIG samordnare!

Intervjuer kommer att hållas löpande under annonseringstiden.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Omgående/enligt överenskommelse