Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Vi söker dig om vill ha ett givande, lärorikt och roligt arbete i sommar där du får möjlighet att göra skillnad för andra varje dag. Som sommarvikarie hos oss på LSS gruppboende kommer du att ersätta ordinarie personal under deras semester. Arbetet är förlagt på dag, kväll, helg och natt.

Vi söker vikarier främst för sommarperioden juni – augusti och söker dig som kan jobba minst fyra sammanhängande veckor under denna period. Som en del i rekryteringen får du besvara ett antal urvalsfrågor, och dina svar kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.

Har du ett intresse för att arbeta med människor och en färdig eller pågående gymnasieutbildning inom vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller eftergymnasial utbildning inom socialt arbete? Då har vi det perfekta sommarjobbet för dig!

Vårt mål är att varje boende ska leva ett självständigt och aktivt liv och känna trygghet i det stöd hen får. Boendestödet utförs mestadels i den boendes hem i enlighet med de insatser som den är beviljad och kan exempelvis innebära att motivera och ge stöd till den boende att utföra vardagliga sysslor som stöd med inköp, matlagning, städning, personlig hygien, kommunikation och fritidsaktiviteter. Varje boende får ett individuellt anpassat stöd och stor vikt läggs på ett lågaffektivt, serviceinriktat bemötande och att stärka den boendes tilltro till sin egen förmåga. Arbetet planeras, dokumenteras och följs noggrant upp i form av genomförandeplaner i vårt verksamhetssystem Lifecare.

Som stödassistent har du möjlighet att spendera sommarmånaderna i ett fritt, aktivt, stimulerande och roligt arbete. Vi erbjuder dig en utvecklande och samhällsviktig roll! Som vikarie kommer du att få ett introduktionsprogram där du de första dagarna skuggar en annan medarbetare och lär dig alla moment. När du sedan känner dig trygg kommer du att arbeta självständigt - men alltid i en nära dialog med chef, koordinator/administratör och kollegor. För rätt personer finns det möjlighet att fortsätta arbeta efter perioden.

Krav:

Som person har du ett stort intresse för människor och är serviceinriktad och samarbetsorienterad. Du är trygg och agerar ansvarsfull, är emotionellt stabil och självständig. Vi söker dig som är flexibel och kan anpassa dig till ändrade omständigheter och fattar beslut med gott omdöme under tidspress. Som stödassistent tror vi du har god förmåga att uppmuntra och motivera brukare till meningsfulla aktiviteter.

För att du ska kunna söka behöver du uppfylla följande punkter:
• Fyllda 18 år
• Goda kunskaper i svenska, både skriftligt och muntligt
• Grundläggande datorkunskaper, för att kunna dokumentera i verksamhetssystemet
• God rörlighet då arbetet är mycket aktivt för att kunna hjälpa brukaren i vardagen. Det finns även arbetstekniska hjälpmedel på arbetsplatsen

Meriterande:

Vi ser det som meriterande om du har:
• Tidigare arbetslivserfarenhet inom vård och omsorg
• En färdig eller pågående gymnasieutbildning inom vård- och omsorgsprogrammet eller barn- och fritidsprogrammet.
• Goda kunskaper i teckenspråk/teckenstöd då vissa av våra enheter det behovet
• Arbetat med personer med dubbeldiagnos, utvecklingsstörning eller psykisk funktionsnedsättning

I denna rekrytering kommer vi använda oss av urvalstester för att på ett objektivt sätt göra ett första urval- de kandidater som går igenom första urvalet bjuds där efter in till ett rekryteringsevent där vi vill presentera Botkyrka kommun tillsammans med några utav våra boenden samt lära känner er lite mer i form av speedintervjuer.

Anställningsform Sommarjobb/Säsongsanställning
Anställningens omfattning Heltid/Deltid