Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

I Botkyrka kommun finns 23 bostäder med särskild service enligt LSS. Vårt mål är - liksom lagens, att genom stöd och serviceinsatser låta varje boende bli så självständig som möjligt i sitt dagliga liv och känner trygghet i det stöd hen får.

Tillsammans med oss kommer du arbeta för att skapa högsta kvalitet för Botkyrka kommuns medborgare. Vi arbetar med de boendes fokus i allt vi gör, från delaktighet, kommunikationssätt och till de individuella behoven. Vi söker dig som har lusten och engagemanget att tillsammans med oss fortsätta utveckla vår verksamhet!

Vidare kommer du att:

• Ha det samlade och övergripande ansvar för enheternas medarbetare, arbetsmiljö, verksamhet och budget
  • Ha ett omvärldsbevakande förhållningssätt och tillsammans med boende, medarbetare och verksamhetschef utveckla verksamheten
  • Leda verksamheten mot vård- och omsorgsnämndens mål samt vara väl förtrogen med dessa. Aktivt delta i utveckling, uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheten enligt kommunens processinriktade arbetssätt
  • Efterfölja de lagar, regler, allmänna råd och riktlinjer som styr verksamheten (exempel LSS, HSL, SoL, AML)

Du arbetar för att skapa goda förutsättningar för både den boende och medarbetaregruppen. Du samverkar internt och externt med olika aktörer såsom gode män och anhöriga och det krävs därför att du har en god kunskap kring ditt område och känner dig trygg i din roll.

Du kommer att ingå i en ledningsgrupp med åtta andra enhetschefer, verksamhetsutvecklare och verksamhetschef samt ett team av stödpedagoger och administratörer som stöttar samtliga enheter. Gruppen präglas av ett gott samarbete där egna tankar och idéer är varmt välkomna och tas till vara på. Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med goda utvecklingsmöjligheter.

Som enhetschef inom gruppbostad LSS erbjuds du en inspirerande miljö där du tillämpar en helhetssyn med framtidsfokus. Med fokus på stöd och serviceinsatser för den boende guidar du medarbetarna att med sina kompetenser utveckla verksamheten vidare på ett lösningsinriktat arbetssätt.

Är högskoleutbildad socionom, beteendevetare eller motsvarande.

Vidare ser vi att du:

• Har tidigare chefserfarenhet med budget-, verksamhet-, personal- och arbetsmiljöansvar.
  • Har grundläggande kunskaper inom arbetsrätt, arbetsmiljö och ekonomi.
  • Har erfarenhet av verksamhetsområdet och målgruppen och har kunskaper om den lagstiftning som rör verksamheten.

Som enhetschef leder och motiverar du andra så att ni tillsammans når uppsatta mål. Du har ett coachande och inspirerande ledarskap som skapar engagemang och delaktighet. Du har lätt att föra fram din talan och kan argumentera för din sak samtidigt som du har en god samarbetsförmåga. Vidare är du lösningsorienterad och kan arbeta självständigt men förstår också din roll i teamet och kan snabbt identifiera kontaktytor och hur du kan ta användning av dessa. Du arbetar tight ihop med din ledningsgrupp men också med övriga funktioner som exempel HR, ekonomi, verksamhetsutvecklare, administratörer och stödpedagoger. Du är resultatorienterad och förstår hur både de hårda såväl som de mjuka delarna som till exempel arbetsmiljö kan påverka ditt ekonomiska resultat.

Sysselsättningsgrad Heltid
Referensnummer VON/2023:00069