Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.

I rollen som projektcontroller har du en samordnande roll gällande investeringar inom förvaltningen. Du kommer i rollen ges möjlighet att vara med och påverka och utveckla förvaltningens ekonomistyrning.  Du har ansvar för planering, uppföljning, kvalitetssäkring och rapportering av vår omfattande investeringsportfölj. Du blir en viktig spelare i kommunens  portföljstruktur. Tjänsten har många kontaktytor som du får en viktig nyckelroll i, inom förvaltningens ekonomienhet arbetar du tätt tillsammans med övriga controllers och ekonomer (idag 8 st) gällande budget, redovisning och ekonomistyrning.

Dina arbetsuppgifter är bland annat;

• Budget, prognoser och uppföljning av våra investeringar
  • Vara med och driva och vidareutveckla beslutsprocesserna för våra investeringar
  • Hantera våra investeringsportföljsbeslut och tillhörande underlag
  • Finansiell investeringsplanering och uppföljning
  • Stödja förvaltningen i redovisningsfrågor och vara bollplank i investeringsrelaterade frågor.

Vidare ska du kunna ta fram uppgifter och information till politiker och ibland vara föredragande. För att bidra till att skapa ett effektivt resursutnyttjande så medverkar du vid framtagande av beslutsunderlag och i arbetet med prioritering av investeringsprojekt. Detta görs i ett samarbete med ansvariga projektledare och chefer i verksamheten.

Har högskole- /universitetsexamen inom ekonomi, eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.

Du har erfarenhet av att arbeta med ekonomi- och verksamhetsstyrning gärna inom fastigheter och har goda kunskaper i Excel. Du har även erfarenhet av arbete med redovisning eller controlling och då gärna med inriktning mot investering/exploatering i verksamheter med stora investeringsvolymer. Det är meriterande för tjänsten om du har erfarenhet av arbete i projektredovisningssystem.

Du planerar och organiserar ditt arbete och har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Du ser vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du ser logik och samband i komplex information och kan se långsiktiga lösningar.

Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt och du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du kommunicerar tydligt och utstrålar trovärdighet samt har förmågan att hålla presentation och utbildningar som du anpassar efter målgruppens behov.

Vi erbjuder en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter där just du ges möjlighet att göra skillnad för Botkyrkaborna, idag och imorgon. Rätt person ges möjlighet att utveckla rollen och samarbetet inom och gentemot övriga förvaltningar.

Ditt välmående är viktigt för oss – alla medarbetare som är anställda mer än tre månader har möjlighet att få 1 500 kronor per år i ersättning för friskvård och motion. Hos oss kan du känna dig trygg – som anställd i kommun omfattas du av flera olika försäkringar via våra kollektivavtal. Tjänstepensionen är en kollektivavtalad pension som betalas av kommun som din arbetsgivare. Vi vill att du har ett hållbart arbetsliv – som anställd i kommun har du generösa semestervillkor. Som nyanställd har du dessutom rätt till betald semester redan under ditt första anställningsår. Möjlighet till visst distansarbete finns också.

Tillträde Tillträde enligt överenskommelse
Referensnummer TFN/2023:00075