Team Skolnärvaro är en samverkansform mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun. Team Skolnärvaro verkar för en positiv utveckling för barn/ungdomar med problematisk skolfrånvaro utifrån ett pedagogiskt och psykosocialt perspektiv. Målet är att öka skolnärvaron och främja en fungerande skolgång.

Teamet består idag av tre familjebehandlare som organisatoriskt tillhör socialförvaltningen och en kurator som tillhör utbildningsförvaltningen. Teamet har också ett nära samarbete med utbildningsförvaltningens verksamhetsstöd. Då medarbetaren som idag innehar kuratorstjänsten går vidare till annat uppdrag, så görs den tjänsten om till en pedagogtjänst.

Som pedagog i teamet blir din främsta arbetsuppgift att vara ett stöd kring det pedagogiska arbetet och även kunna stötta skolorna i att planera och säkerställa att de pedagogiska insatser som finns, är anpassade efter elevens behov. Tanken med hela upplägget för Team Skolnärvaro, är att stödet ska komma in tidigt, innan en sammanhängande frånvaro har börjat och bygger på ett samarbete mellan familj, skola och socialtjänst. Vi arbetar även samordnande med andra viktiga kontakter för barnet, som till exempel barn-och ungdomspsykiatrin, BUMM och habiliteringen.
I din roll ska du kunna stödja hela nätverket (familj/skola) i arbetet med att öka barnets skolnärvaro, där föräldrastöd utgör en viktig del. Utifrån familjernas behov kan arbetstiderna behöva vara flexibla, som t ex tidiga morgnar eller sena eftermiddagar.

Krav:
Vi söker dig som är legitimerad grundskollärare och vi ser gärna att du är utbildad speciallärare/specialpedagog.
Erfarenhet av att ha arbetet med elever i särskilda undervisningsgrupper är meriterande.
Dokumenterat goda kunskaper om elever inom NPF är ett krav.
Du gillar att hitta individuella lösningar för att stärka barnets utveckling och göra skolan tillgänglig för barnet. Du behöver kunna arbeta självständigt och samtidigt bli inspirerad av att samarbeta med många olika yrkeskategorier.

Meriterande: Du ska även:
* Vara kreativ och initiativrik
* Tycka om att arbeta i en miljö där vi möter människor från många olika kulturer
* Ha god förmåga att kartlägga utifrån barnets behov - och utifrån det hitta kanaler och nätverk i samhället.
* Kunna bemöta professionella och familjer där de befinner sig
* Erfarenhet av liknande uppdrag
* Erfarenhet nätverksarbete
* Goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Löneform månadslön
Referensnummer UN/2022:00032