Botkyrka kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för kommunens arbetsmarknadsåtgärder, daglig verksamhet, vuxenutbildning och frågor som rör högre utbildning, till exempel yrkeshögskoleutbildningar och andra eftergymnasiala utbildningar. Vårt mål är att ge Botkyrkaborna bra förutsättningar att komma ut i studier, arbete och sysselsättning. Vi är 330 medarbetare som arbetar för att möjliggöra att fler medborgare når egenförsörjning.

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden har fattat beslut om en ny inriktning för Jobbcenter från och med januari 2022 vilket innebär att vi nu arbetar med arbetsmarknadsåtgärder på ett helt nytt sätt. Den nya enheten på Jobbcenter kommer att bestå av Kommunernas aktivitetsansvar (KAA), Feriepraktiken, START, Entré och Arena. Genom vägledande, motiverande insatser och i samverkan med myndigheter och näringsliv arbetar vi för att få ut våra deltagare i arbete och studier och för att förbättra förutsättningarna för kommuninvånarna att etablera sig på arbetsmarknaden, kommunal såväl som privata näringslivet.

Feriepraktiken är till för våra ungdomar mellan 16–18 år som är folkbokförda i kommunen. Vi erbjuder feriepraktik under tre sommarveckor. Syftet med feriepraktiken är att våra ungdomar ska få arbetslivserfarenhet och möjlighet att knyta kontakter på arbetsmarknaden.

Tillsammans med vår Arbetsmarknadscoach ska du utföra arbetsuppgifter inom uppdraget feriepraktik. Detta innebär bland annat:

• Kontakt med ungdomar, föräldrar och arbetsplatser
• Besök på gymnasieskolor, mötesplatser för ungdomar och arbetsplatser
• Registrering av inkomna platser i vår databas
• Genomgång av inkomna ansökningar
• Avtalsskrivning
• Förberedelse av material
• Ta fram statistik som underlag för rapportering och redovisning

Vi söker dig som minst har en 3-årig gymnasieutbildning eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av att ha arbetet med ungdomar. Du har god data- och dokumentationsvana. Du är serviceinriktad, kommunikativ och har lätt för att samarbeta med andra människor. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. I stressiga situationer behåller du ditt lugn och fokuserar på rätt saker. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du är noggrann i ditt arbete, tar ansvar för dina arbetsuppgifter, ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet.

Det är meriterande om du har:

• Arbetat inom offentlig förvaltning
• Goda kunskaper i Office-paketet

Anställningsform Särskild visstidsanställning
Tillträde Tillträde enligt överenskommelse. Rekrytering sker löpande.
Referensnummer
  • Jorgo Mosali, 767859713