Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.

Nu söker vi på Teknik- och Fastighetsförvaltningen en Ritningscontroller som erbjuds den ansvarsfulla rollen att  utveckla och förvalta fastighetsarkivets kvalitet och funktion. Du kommer att arbeta operativt samt strategisk med utveckling av arkivet med tillhörande processer och kravställning utifrån organisationens behov. Detta genom att skapa goda relationer med berörda parter inom Botkyrka. Arbetet sker i samverkan med interna roller så som projektledare, förvaltare och verksamhetsutvecklare m.m.

Exempel på ansvarsuppgifter:

• Löpande dialog med projektledare/utvecklare kring kommande projekt för planering av underlagskontroll inför projektstart.
  • Informera och utbilda projekt och förvaltning om gällande arkivfunktioner, tekniska standarder och anvisningar samt, informera vid förändringar av dessa.
  • Hantera ut- och incheckning av originalfiler och kopior från arkivet av tex. CAD/BIM-modeller för att bistå projekt och förvaltning i samband med ny- och ombyggnader samt verksamhetsanpassningar.
  • Samordna och validera mottagande av relationshandlingar efter färdigställda projekt.
  • Ansvarar för informationsexport från CAD/BIM-modell till arkiv.
  • Hålla sig uppdaterad om förändringar i arkiv och ritningshantering (CAD/BIM) och tillse att kvalitetsnivån i arkivet och dess innehåll av modeller, ritningar etc. upprätthålls och ständigt utvecklas/förbättras för att möta nya funktioner.
  • Samordna arbetet med att uppdatera och hålla framtagna projekteringsanvisningar och regler aktuella.
  • Medverka vid uppdatering av Botkyrkas övergripande standarder och regler, exemplevis tekniska anvisningar och CAD/BIM-manual.
  • Bevaka att arkivfrågor beaktas i budgetarbete så att resurser avsätts för arkiv- och dokumenthantering samt ansvar för att avsatt budget bidrar till förvaltning och utveckling av arkivorganisationen och arkivets innehåll.

I det dagliga arbetet stödjer du tekniska förvaltare, projektledare, konsulter, underhållsorganisationer etc. i frågor rörande ritningar, CAD/BIM, kravställningar och processer.

Vi söker en multidisciplinär person med god kunskap om såväl ritnings/informationshantering, operativ som strategiskt. Du är målmedveten och har ett starkt driv att hålla ett fastighetsarkiv uppdaterat och utifrån organisationens behov ha anpassade kravställningar för att vara delaktig i Botkyrkas utveckling inom informationshantering. Du har förmågan att vara både kravställare och styrande. Du är självständig, noggrann och pragmatisk. Vi ser även att du är strukturerad samt har en god samarbetsförmåga.

Kvalifikationer:

• Bakgrund som BIM/informations-samordnare eller projektör inom något tekniskt disciplinområde såsom VVS eller El.
  • Vi ser gärna minst 5 års dokumenterad erfarenhet.
  • Goda dokumenterade kunskaper inom IFC-hantering och 3D-projektering.
  • Vana av kravställning av byggnadsteknisk information.
  • God kunskap i Microsoft Office.

Det är starkt meriterande om du har förståelse om en förvaltningsorganisations tekniska informationsbehov och kunskap kring fastighetsförvaltning, dokumenthanteringssystem etc.

Vi lägger stor vik vid personlig lämplighet.

Referensnummer TFN/2022:00009
  • Raymon Levin, 0702972862