Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Som områdessekreterare hos oss på förebyggandeenheten kommer du få ett varierande och givande arbete med målgruppen barn och unga 12-20 år samt deras föräldrar. Det innebär bland annat att du arbetar i de nätverk som omger barn och unga genom samverkan med föräldrar, skola, polis, fritid och kulturverksamhet samt andra relevanta parter.

Du kommer att arbeta med såväl generella som riktade insatser, gruppverksamhet, föräldrarådslag, uppsökande arbete mm. För dig är det, precis som för oss, viktigt att basera det förebyggande arbetet på aktuell forskning och de teoretiska perspektiven inom socialt arbete.

Du kommer att ha god nytta av din kunskap för åldersgruppen och även vuxenvärlden som omger barnen. Du är en förtroendegivande vuxen som arbetar utifrån socialtjänstens ansvar och kan identifiera barn och unga som befinner sig i riskzon.

Arbetsuppgifter:

• Utföra det våldspreventiva programmet Mentors in violence prevention i kommunens grundskolor.
  • Skolfält och kvällsfält
  • Samverka med andra bl.a. inom ramen för kraftsamling
  • Delta i det fortlöpande arbetet med uppbyggnaden av strukturer och arbetssätt för det våldsförebyggande arbetet.
  • Samverka och stödja samarbetspartners t.ex. skola och fritidsverksamheterna i deras arbete med barn och föräldrar
  • Arbeta direkt med föräldrar och ge stöd
  • Hålla föräldrastödsgrupper
  • Löpande omvärldsbevakning.

Uppdraget kan komma att förändras över tid beroende på vilka behov som våra invånare har.
Arbetet sker främst på dagtid, men viss kvällsverksamhet förekommer.

-Du har en  Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig utbildning från högskola/universitet som vi jämför likvärdig.

-Erfarenhet av socialt arbete med barn och föräldrar, gärna från myndighetsutövning.

- Har verbal och skriftligt kommunikativ förmåga och kunna engagera och entusiasmera

- B Körkort manuell växellåda

- Är utbildad gruppledare inom ABC (Alla barn i centrum) eller liknande föräldrastödsprogram.

- Väl förtrogen med det nationella arbetet gällande våldsprevention

- Du har kunskap om anknytning, ledarskap, maskulinitetsteori, stereotypa könsnormer samt andra normer som bidrar till våld

Som person ser vi att du aktivt tar initiativ i sociala sammanhang, kliver fram och har lätt för att skapa nya relationer. Du arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl och slutför det som påbörjats. Vidare är du prestigelös och anpassar dig lätt för att hitta en win-win-lösning med fokus på det gemensamma målet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Referensnummer SN/2022:00010
  • Christina Sehlén Lopez , 0703049852