Som biträdande rektor är du en viktig del i att bidra till att Botkyrka kommun blir Sveriges bästa skolkommun, där elever lyckas i skolan och får utvecklas utifrån sin unika förmåga. Detta gör du genom att leda det operativa pedagogiska arbetet samt planera och organisera arbetet på skolan tillsammans med ledningsgruppen för att säkerställa att elever möter trygga och kompetenta vuxna i en välstrukturerad verksamhet. Som biträdande rektor får du stora möjligheter att göra skillnad.

Rollen som biträdande rektor innebär att på rektors uppdrag leda, utveckla och förankra det pedagogiska arbetet på skolan. Arbetet kan innebära att leda reflektioner med arbetslag samt organisera för och hålla i pedagogiska utvecklingsgrupper. I ditt uppdrag har du personalansvar och utgår ifrån Botkyrka kommuns kompetensförsörjningskedja ARUBA (attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avsluta). Du har ansvar för Eklidsskolans personal och är närmaste chef till medarbetare som arbetar där, i det ingår personaladministrativa arbetsuppgifter såsom exempelvis medarbetarsamtal och löneöversynsarbete. Du har verksamhetsansvar för av rektor tilldelade områden där du implementerar och följer upp det systematiska kvalitetsarbetet och det systematiska arbetsmiljöarbetet. Du ingår i Tullinge centrala rektorsområdets ledningsgrupp tillsammans med rektor och fyra andra biträdande rektorer. Din placering är på Eklidsskolan där du är ensam biträdande rektor i det dagliga arbetet vilket innebär att du har ett helhetsansvar på Eklidsskolan i stort och smått.

Eklidsskolan är en liten, familjär och välfungerande F-5 skola med tillhörande fritidshem i centrala Tullinge med ca 230 elever och 25 medarbetare. På Eklidsskolan finns medarbetare med lång erfarenhet, stort engagemang och hög kompetens. Vi har ett nära och gott samarbete med elever och vårdnadshavare och ser vikten av goda relationer.
Skolan ligger centralt placerad i Tullinge med närhet till pendeltåget men ändå med närhet till naturen.
Skolan arbetar med kooperativt lärande och har genomgått Skolverkets "specialpedagogik för lärande". Skolan har bl.a. som vision att ligga i framkant gällande pedagogisk utveckling - som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Vi söker en biträdande rektor på 80% men möjlighet finns för 100% om den sökande har lärarlegitimation och önskar undervisa 20% av tjänsten.

Krav: Högskoleutbildning med pedagogisk inriktning (koppling till aktuell skolform).

Meriterande: Dokumenterad erfarenhet som skolledare eller liknande befattning som ställer krav på arbetsledning- och organisationsförmåga.
Genomgått Rektorsprogram
Genomfört utvecklingsprogrammet ”program för framtida skolledare” eller motsvarande
Erfarenhet av personal och ekonomiadministrativa system ex Adato, KIA, Qlik, Botlön, Tieto.
Van användare av digitala arbetsverktyg
Erfarenhet av arbete i kommunal skolverksamhet
Erfarenhet och kunskap om interkulturalitet och flerspråkighet

Du är samarbetsorienterad och arbetar för att skapa sammanhållning och samsyn i den egna arbetsgruppen och i den ledningsgrupp du ingår i. Du sätter upp höga mål för dig själv och den verksamhet du leder och arbetar för att uppnå goda resultat. För att göra det krävs att du arbetar strukturerat, att du planerar ditt arbete väl och håller deadlines. Ditt uppdrag innebär att se möjligheter, leda och inspirera till förändring och utveckling utifrån mål och verksamhetens behov, med medborgarens fokus. Som person är du trygg, stabil och prestigelös. Du har en solid pedagogisk bakgrund och har stort engagemang för frågorna.

Anställningens omfattning Heltid/Deltid
Sysselsättningsgrad 80-100%