Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen gör Botkyrka friskare, starkare och mer kreativt! Vi ser till att det finns ett rikt kultur- och idrottsliv med många olika fritidsaktiviteter att välja på i kommunen. Vi bidrar till levande och trygga livsmiljöer och gör det möjligt för Botkyrkabor att utveckla sina intressen. Med en meningsfull fritid mår människor bättre vilket stärker folkhälsan. Med drygt 200 medarbetare ansvarar vi för bibliotek, bad, kulturskola, konsthall, öppen fritidsverksamhet, idrottsanläggningar och folkhälsoparker.

Med medborgarens fokus som vägledning ska Botkyrka vara en kommun i framkant på idrottsområdet.
Uppdraget för Bad, idrott och motion är att skapa möjligheter för Botkyrkaborna att engagera sig och berika sina liv genom idrottens föreningsliv, spontanidrott, friluftsliv och motion. Verksamhetsområdet består av enheterna Bad och rackethall, Anläggningsdriften och Idrott och Förening.

Bad- och rackethallsenheten består idag av två simhallar, Storvretsbadet och Fittjabadet samt en rackethall där padel, badminton, tennis, bordtennis, squash samt pickelball kan utövas.\n\nI enheten arbetar ca 20 personer med enhetens kärnfrågor såsom simkunnighet och att skapa ett brett utbud av aktiviteter för att stärka folkhälsan, både innanför och utanför anläggningens väggar. \n\nI enheten arbetar vi ständigt efter värdeorden genom att vara öppna för alla människors olikheter och erbjuder ett brett utbud av aktiviteter. Vi tar ansvar för att ständigt ha en omvärldsanalys för att kunna erbjuda Botkyrkabon det bästa marknaden kan erbjuda inom verksamhetens område. Vi anser oss vara modiga genom att våga prova nya aktiviteter och ett nytt sätt att arbeta. Energi genomsyrar vår verksamhet både i form av aktiviteter men även av att medarbetarna är medskapande i utvecklingsprocessen.

Inför sommarsäsongen 2022 söker vi badvärdar till Botkyrkas strandbad, Slagstabadet , Stendalsbadet och Brotorpsbadet. Du ska vara tillgänglig att arbeta på samtliga platser och kommer att vara anställd via Botkyrka Kommun.
Arbetet drivs dagligen måndag till söndag varierande tider, oavsett väder med badvärdar hela säsongen (24/6–14/8). Huvudsakliga arbetsuppgiften är att se till att säkerheten på baden är hög och undsätta nödställda inom bad området samt om nödvändigt genomföra livsuppehållande åtgärder i väntan på räddningstjänst. Arbetet handlar om att skapa en trevlig vistelse genom ett bra bemötande och att ge god service.

I arbetet som badvärd är du ansvarig för kontroll och tillsyn av: stränder, bryggor inkl. stegar, sjöbotten m.m. I dina arbetsuppgifter ingår också trivselbefrämjande åtgärder för att medverka till att stränderna är rena och fina. Vi kommer att genomföra en grundlig utbildning som innehåller praktiska vattenövningar och teoretiska händelseförlopp samt HLR.

Övriga uppgifter är enklare omplåstring, leverera information till badgästerna, samt se till att besökare följer gällande ordningsföreskrifter.

Vi erbjuder ett fantastiskt roligt jobb där Botkyrka bornas vistelse står i fokus. I din roll gör du skillnad och skapar trygghet och trivsel på strandbaden. Om sommaren bjuder på vackert väder så blir det pricken över i-et.

Krav: Vi söker dig som:
Är 18 år fyllda. Har en god fysisk form samt är simkunnig 1000 meter varav 200 meter ryggsim.
Kan dyka eller hoppa från 3 meter och dyka ner på 3 meters djup, utan simglasögon.
Du behärskar svenska språket i tal och skrift, övriga språkkunskaper är meriterande.
För att vara aktuell för anställning måste du vara tillgänglig för ett antal obligatoriska utbildningstillfällen samt sim- och dykprov (oavsett förkunskaper) under mars-april 2022.
Sista ansökningsdagen är 6 februari.

Intervjuer och tester kommer ske löpande i mars och därefter påbörjas utbildningen under två helgdagar i april/maj.
Tester och utbildning kommer att ske inomhus och senare utomhus. Du får ej betalt för testerna, när du blivit antagen får du betalt för de två utbildningsdagarna vid full närvaro.

Meriterande: Meriterande är om du är utbildad simlärare, har yrkeserfarenhet, körkort samt är flerspråkig.

Anställningsform Sommarjobb/Säsongsanställning
Anställningens omfattning Heltid/Deltid