Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.

Som rörläggare hos oss kommer du arbeta i par med en av våra erfarna och kompetenta rörläggare, tillsammans bildar ni ett grävlag ihop med en kranbil och en grävmaskin. Ni arbetar i huvudsak med schakt, mark- och rörläggningsarbeten.

Vi kan erbjuda en bra kombination av lagom stora egen regi arbeten där vi oftast rörspräcker, samt en del akut avhjälpande- och en del förebyggande arbeten på rörnätet inom hela Botkyrka Kommun. Vi som enhet har ett proaktivt tankesätt och ett fokus på förebyggande insatser där vi nu lägger kraft på att markant höja nivån på arbetsorderhanteringen, planering och beredning av kommande arbete tillika informativa avrapporteringar vi ämnar analysera i framtiden för att förbättra och förfina våra insatser. Vi har slagit ihop tre mindre yrkesgrupper till att blien enda transparent arbetsgrupp i avsikt att satsa på samarbete och kompetensspridning inom enheten. Tillsammans sköter gruppen all drift och underhåll inom Botkyrka VA-nät och bildar nu mer en samansvetsad grupp. Vi vill erbjuda bästa förutsättningar för personlig kompetensutveckling i sin respektive roll vilket vi nu ser sker naturligt i vardagen. Schemalagd beredskapstjänstgöring ingår i tjänsten.

Yrkesgrupp består av ca 15 kompetenta yrkesmän i tre olika roller, rörläggare, ledningstekniker och drifttekniker. Gruppen ansvarar tillsammans för att drift och underhåll utförs i enlighet med vårt uppdrag, avtal och för bästa medborgarnytta. Driftgruppen leds operativt av en och samma Underhållsingenjör, som i sin tur har stor hjälp och nytta av en tillhörande planeringsingenjör som planerar och bereder arbete åt hela enheten. Tillsammans arbetar vi för varandra och för att ständigt utvecklas i takt med tidens krav.

Du trivs i yrket och känner dig trygg i din kompetens som rörläggare och är noggrann i utförandet samtidigt som du har ett stort säkerhetstänk. Du är lagspelare och har en god samarbetsförmåga och tar ansvar för ditt och det gemensamma arbetet avseende tid, kvalitet och säkerhet. Vi värdesätter yrkesstolthet, hög arbetsmoral, social kompetens och ett gott ordningssinne. Då arbetet är fysiskt krävande krävs det att du är vid god kondition.

Vi söker dig som är rörläggare sen tidigare med god kompetens och erfarenhet från schakt-, mark- och anläggningsteknik, alternativt har du kunskaper och arbetslivserfarenhet som vi anser vara likvärdig. Du har nog några års praktisk erfarenhet av att arbetat som rörläggare.

Vi söker dig som har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Meriterande är om du som vill komma och börja arbeta hos oss har C-körkort eller BE-körkort. Vi kommer lägga mycket tid och kraft kommande år på att utveckla både oss själva i våra roller parallellt med VA-verksamheten. Därför bör du vara nyfiken att testa nytt inom VA-ledningsnät för att tillsammans med kollegor komma fram till bästa arbetssätt, som därefter standardiseras. Att ha en förmåga att kunna bidra till både god stämning och med sin kunskap och erfarenhet i gruppen är något vi värdesätter väldigt mycket.För att trivas med att arbeta som rörläggare hos oss gillar du att arbeta utomhus och vill ha ett fysiskt aktivt arbete. Du är inte rädd för att ta i när det behövs och har lätt för att samarbeta med kollegor. Du är en utpräglad lagspelare. Vidare har du intresse och förståelse för medborgarens behov av VA-tjänster och ett utpräglat sinne för service och vet hur viktigt det är att vårda och utveckla kommunens varumärke och värdegrunder.

I tjänsten kommer du att arbeta med säkerhetsklassad information. Säkerhetsprövning och registerkontroll kan därför komma att genomföras i samband med anställning

Referensnummer TFN/2021:00425
  • Daniel Henriksson, 0702673584