Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Om tjänsten

Vi på Familjehemsenheten i Botkyrka söker en socialsekreterare. Hos oss får du möjlighet att både arbeta som barnhandläggare och familjehemssekreterare.

Arbetsuppgifterna är följa upp arbetet med familjehemsplacerade barn. Du har även ansvar i vissa av dina ärenden att handleda och handlägga familjehemmen. Du är i dessa ärenden inte barnhandläggare.

Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vårt arbete och under 2022 kommer vi arbeta med att implementera och utgå från en Traumaorienterad metod, Trauma medveten omsorg.

För att var aktuell för tjänsten har du socionomexamen med erfarenhet av arbete med barn och ungdomar inom socialtjänsten med myndighetsutövning. Har du erfarenhet av familjehemsarbete är det starkt meriterande.

Hos oss är det av största vikt att du kan skapa relationer med berörda personer i familjehemsarbetet d.v.s. barnet, biologiska föräldrar och familjehemmet. I arbetet behöver du vara samarbetsorienterad då det är flera personer inblandade i de olika ärendena, som i många fall är komplexa och där du behöver vara den som står för stabiliteten. Arbetet består av både stödjande uppdrag, myndighetsutövande uppgifter och administrativa krav, därför är det viktigt att du arbetar strukturerat och alltid har barnet i fokus.

Anställningens omfattning Heltid/Deltid
Referensnummer SN/2021:00576