Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Nu söker vi en ekolog till vår mycket uppskattade Fältbuss som är Botkyrka kommuns rullande naturskola och har funnits sedan 1988. Tjänsten är på femtio procent och är en visstidsanställning under ett år med goda förutsättningar att utvecklas till en tillsvidareanställning.

I din roll kommer du dagligen möta olika grupper av elever. Undervisningen genomförs både självständigt och tillsammans med en kollega, samt en klasslärare.

Dagen med Fältbussen startar alltid kl. 9 vid skolan och avslutas ca kl. 14 på samma ställe. Fältbussen erbjuder alla i årskurs 5 två teman: Tema skog och tema vatten.

Tema skog erbjuds vintertid ifrån v 45 till mitten av april. Vattentema erbjuds under övriga veckor vår och höst. Exempel på ämnen som berörs är ”Ekosystem i närmiljön”, ”Enkla fältstudier och experiment” och ”Hur djur kan sorteras”.

Båda dessa teman börjar med att ni åker i väg ifrån skolan för att sedan stanna på en lämplig plats för en frågestund med frågor som eleverna förberett i klassrummet. Förmiddagen innehåller även en exkursion i ett vackert naturområde.

Ofta ingår det lite strapatsfylld klättring över stock och sten för att öva motoriken och för att eleverna ska få en närkontakt med naturen. Denna rörelse ger dem dessutom chans till ökat fokus inför eftermiddagens gruppuppgift. Lunchen brukar oftast bestå av grillad korv som läraren har med sig. Ekologerna sköter hela grillningen då läraren behövs för att se efter eleverna. Arbetet är delvis fysiskt krävande och kan innebära en del tyngre lyft.

Du får ett varierande arbete där den ena dagen aldrig är den andra lik, samtidigt som du får vistas mycket ute i Botkyrkas fina natur.

I botten ser vi att du har en Biologisk utbildning, biogeologisk utbildning eller för oss jämförbar utbildning. Erfarenhet av att arbeta med barn är en förutsättning.

Vidare är du ett föredöme för barn i sätt och handling.
Arbetet kräver struktur och tydlighet.
Du har högt säkerhetstänk och kan genomföra exkursioner med elever du aldrig har träffat i för dem okända miljöer på ett säkert sätt.
Du ska ha ett miljövänligt tänk som du gärna vill inspirera eleverna med. Du behöver vara flexibel som person och kunna ha många "bollar" i luften, samtidigt som det krävs att du planerar många steg i förväg.

För att vara aktuell för tjänsten krävs:

Körkort B  och DE

YKB utbildning

Vaccinationsbevis mot Covid-19

Det är starkt meriterande om du har:

-Pedagogisk utbildning
-God kännedom om de nationella miljömålen
-Utförd kurs i Förstahjälpen

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och kommer begära ett utdrag ur belastningsregistret innan anställning.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Deltid