Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.

Vi söker en kvalificerad ekonom som vill arbeta med budget, månadsuppföljningar, prognoser, redovisning och bokslutsarbete samt ekonomiska analyser. Du kommer även vara med att utveckla rutiner och processer. Vi använder oss idag av systemen Proceedo, Visma och Qlic.

Dina arbetsuppgifter består i att:

• Handlägga VA-taxa
• Förtydliga Botkyrkas rutiner gällande ekonomi och investeringar inom VA
• Göra avstämning och omföringar i ekonomisystemet
• Bereda ekonomiska rapporter: månads-, kvartals- och årsrapporter
• Ta fram utdrag ur anläggningsregistret
• Göra avstämning av betalda anslutningsavgifter
• Arbeta med VA-lån i samråd med redovisningsenheten
• Beställa projektnummer, bistå vid prognosarbete för investeringsprojekt
• Beställa objektnummer, för uppföljning av kostnad i driftskede
• Uppdatera anläggningsregistret: Komponentavskrivning
• Genomföra balansräkning för VA, bokslutsspecifikationer och periodiseringar vid bokslut
• Göra underlag till VA-fonden vid årsbokslut
• Vara kontaktperson vid revision av VA-verksamheten
• Ta fram månatlig statistik ”debiterat vatten” kontra ”inköpt vatten”
• Göra bokslutsspecifikation av förråd, förrådsintyg och lagerförändring vid årsbokslut

Vi söker dig som har högskoleexamen i ekonomi, förvaltningsekonomi, civilekonom eller motsvarande. Vi tror du är en person som är engagerad, noggrann och flexibel. I ditt arbete är du självgående men har också lätt för att samarbeta med andra. Du har förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på ett pedagogiskt sätt och har god Excel-vana.

Dina personliga egenskaper, kunskaper och erfarenhet från liknande arbetsuppgifter har stor betydelse i vår rekrytering och tidigare erfarenhet från kommunal verksamhet är meriterande.

Referensnummer TFN/2021:00401
  • Ann-Louise Kaisdotter Fredrikson, 0702633257