Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Ekonomienheten består av fyra medarbetare och tillsammans med ekonomichefen medverkar du i förvaltningens övergripande ekonomistyrning samt planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi. Ekonomigruppen leder arbetet med budget, månads- och delårsrapporter, verksamhetsberättelse, internkontroll samt redovisningsekonomi och är ett stöd till förvaltningens chefer och medarbetare i ekonomifrågor. Vi följer även upp kvalitet, indikatorer och mål som en del av ekonomiprocessen.

I din roll som redovisningsekonom erbjuder vi ett omväxlande arbete där du sköter förvaltningens redovisningsekonomi och stödjer chefer och medarbetare i redovisningsfrågor. Du är även ett stöd i budget- och uppföljningsprocessen samt intern kontroll.

Som redovisningsekonom kan ditt dagliga arbete bestå av:

• redovisningsfrågor från verksamhetsansvariga
  • utbildning och utveckling avseende inköps- och fakturasystem
  • framtagande av ekonomiska underlag i budget- och uppföljningsarbetet
  • momsfrågor
  • kundfakturering – filkörning av bygglov och miljötillsyn
  • avstämningar av balanskonton
  • upplägg av behörigheter, konton mm.

Vi söker dig som har relevant utbildning med ekonomisk inriktning. Du har arbetslivserfarenhet av de arbetsuppgifter som ingår i rollen och du har arbetat med ekonomiskt redovisnings- och uppföljningsarbete.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat som redovisningsekonom i en större organisation likaså om du har erfarenhet av kommunal verksamhet. Vi värdesätter också om du har erfarenhet av redovisning avseende exploaterings- och investeringsekonomi.

Vi sätter mycket stort värde på att du är noggrann, ansvarsfull och har hög servicekänsla. Vi tror att du är öppen, positiv, stresstålig och flexibel. Du ska kunna arbeta lika bra i grupp som självständigt. Genom ditt förhållningssätt och sätt att arbeta bidrar du till att sprida kunskap, motivation och inspiration i organisationen.

Du har grundläggande kunskaper i Officepaketet och vi tror också att du har lätt för att lära dig och arbeta i nya system. I Botkyrka använder vi bl.a Byggr, Proceedo, Visma och Qlic.

Vi erbjuder ett brett och komplext uppdrag med utvecklingsmöjligheter. Som stöd i uppdraget har du ditt team som träffas regelbundet och diskuterar gemensamma frågeställningar och bidrar till verksamhetsutveckling i en öppen dialog. Vi är ett engagerat gäng på fyra personer som ser fram emot att få en ny kollega!

Tillträde Enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske löpande.
Löneform månadslön
Referensnummer SBN/2021:00644