Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Arbetsuppgifter

Vill du göra skillnad för vuxna personer som till psykisk ohälsa och/eller missbruk och som har svårt att få vardagen att fungera? Har du ett brukarfokus och vill stödja personer att nå självständighet i vardagen?

Våra boendestödsteam i Botkyrka kommun söker just nu 2 boendestödjare (två olika anställningsformer, se nedan "Villkor") som har ett intresse av att arbeta med stöd i vardagen för klienter som beviljats antingen insatsen boendestöd (SoL) och insatsen Stöd i boende, vilket kopplat till ett socialt bostadskontrakt.

• Boendestöd: innebär att motivera och stödja brukare till ett självständigt liv i och utanför hemmet. Ofta handlar det om att utveckla färdigheter och strategier för att brukaren själv ska kunna klara av hushållssysslor, ekonomi, kontakt med sjukvård och myndigheter. Du som boendestödjare finns där som stöd när brukare själva tränar på att själva göra det som behöver göras.
  • Stöd i boende: är en insats kopplat till ett socialt bostadskontrakt, och syftet är att möjliggöra att brukaren får ett eget bostadskontrakt. Brukare kan behöva stöd att se till att hyror betalas, hantera andra frågor som kan uppkomma och som är kopplade till boendesituationen, till exempel felanmälningar.

Båda insatserna utförs delvis hemma hos våra brukare, därför är det viktigt att du är bekväm med att arbeta i någon annans hem. Vissa arbetsmoment kommer att kunna utföras digitalt.

I arbetet ansvarar du för att planera det dagliga arbetet med brukarna och anpassar efter de behov som finns i verksamheten. Du har ansvar för ett antal brukare tillsammans med en kollega. I arbetet ingår det att dokumentera och tillsammans med brukare upprätta genomförandeplaner. Tillsammans med dina kollegor utvärderar och följer ni upp brukarens insats och utveckling. Du jobbar i professionella team och samverkar kring brukaren.

Du kommer att tillhöra ett härligt team där dina åsikter och funderingar lyssnas på och ha en nära tillgänglig chef. Du kommer även få extern handledning och möjlighet till interna utbildningar som sker löpande.

Botkyrka kommun tillämpar krav på vaccination mot covid-19 av personal som anställs i arbete med äldre och med personer i riskgrupp. För att en anställning ska kunna komma i fråga behöver du uppvisa bevis på full vaccination mot covid-19. Bevis på fullgjord vaccinering mot covid-19 är vaccinpass eller motsvarande handling.

Kvalifikationer

Du har någon av följande utbildningar samt fullständig examen/diplom:

• undersköterskeutbildning med inriktning psykiatri
  • mentalskötarutbildning
  • case manager
  • boendestödsutbildning
  • behandlingspedagog/socialpedagog
  • socionomutbildning

Utöver utbildning krävs:

• B-körkort
  • ett godkänt vaccinpass för covid-19 (ska visas upp vid första intervjutillfället)

Meriterande:

• erfarenhet av att arbeta med boendestöd enligt Socialtjänstlagen, med målgruppen psykisk ohälsa/missbruk
  • MI utbildning
  • dokumentation och journalföring i Procapita och i enlighet med socialtjänstlagen
  • god datorvana och kunskap om Microsoft Teams

Du är flexibel, har en god samarbetsförmåga, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och är strukturerad i ditt arbetssätt. Du har en empatisk förmåga och kan sätta dig in i andra människors situation utan att ta över personens känslor och är professionell i ditt förhållningssätt. Du är trygg, stabil och har en personlig mognad.

Det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och att du är initiativtagande. Då vi arbetar med klienter som har olika behov och där det snabbt kan behövas kontakt krävs det att du är flexibel, snabbt kan ändra om i din planering och fatta snabba beslut.

Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. I dagsläget sker alla intervjuer digitalt via Microsoft Teams. Vi intervjuar löpande under annonseringstiden. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor

I denna rekrytering är det två olika anställningsformen:

• Vikariat från 220201 - 221231
  • Visstidsanställning snarat i 6 månader med goda möjligheter till förlängning för rätt person

I samband med att du skickar in din ansökan kommer du även få uppge vilken av tjänsterna du primärt är intresserad av. Tyvärr kommer vi inte kunna garantera valet men i de fall en sökande är aktuell för anställningen kommer detta ske i dialog med den kandidaten.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Tillträde enligt överenskommelse