Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Om arbetet:

På mottagningsenheten tar vi emot ansökningar och orosanmälningar kring barn och gör en skyddsbedömning. I rollen som socialsekreterare träffar du barn och familjer. Vi arbetar med barn mellan 0-18 års ålder. I arbetet ingår ett nära samarbete med kommunens skolor, polis och region. Du behöver trivas att arbeta i ett högt tempo med en delvis akutstyrd verksamhet. I arbetet ingår även dokumentation. Inom enheten finns 16 socialsekreterare, 3 förste socialsekreterare och en administratör. I arbetet har du nära arbetsledning från din förste socialsekreterare och du arbetar alltid med en kollega i alla ärenden.

Vi söker dig som vill vara en del av vårt mottagarteam och det utvecklingsarbete och vill bidra med dina kunskaper och erfarenheter till vårt fortsatta arbete.

Kvalifikationer:

För att lyckas i rollen krävs att du har socionomexamen. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom barn/ unga. I arbetet utgår du ifrån barnperspektivet/gällande lagstiftning och har barnet/den unge i fokus.

Meriterande för denna tjänst är vidareutbildning inom följande:
Kunskap om signs of safety
BBIC
Våld i nära relation
Nätverksarbete

Du behöver ha god förmåga att samarbeta, både med kollegor och externa samverkanspartners. Vi ser att du har ett ödmjukt och respektfullt förhållningssätt, är tydlig, kommunikativ, trygg i dig själv och har lätt för att sätta dig in i problem och frågeställningar. Du är van att uttrycka dig i skrift och tal på svenska och gör detta på ett utmärkt sätt.

Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Referensnummer SN/2021:00416