Vi söker en engagerad skolkurator för årskurserna F-9 på Karsby International School, med start snarast. Tjänsten räcker fram till sommaren 2022 men det finns möjlighet till förlängning.

Som skolkurator kommer du att ingå i skolans elevhälsoteam. Tillsammans arbetar vi på de tre nivåerna organisation, grupp och individ. Vi arbetar främst förebyggande och främjande, men även åtgärdande.

I rollen kommer du hålla samtal med elever enskilt och i grupp, närvara vid föräldrasamtal och nätverksmöten, handleda och konsultera skolpersonal, dokumentera vid ärendehandläggning inför beslut gällande individuellt elevarbete och inför skolans systematiska kvalitetsarbete i samråd med din närmaste kollega.

Det krävs att du som skolkurator tar självständigt ansvar för det egna professionella arbetet och hur den psykosociala insatsen ska konkretiseras och utformas.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Krav:

Du har genomgått och fått socionomexamen.

Vi söker dig som har erfarenhet som skolkurator i grundskolan.

Du har en bra förmåga att skapa goda relationer med barn och ungdomar och kan arbeta med såväl enskilda elever som grupper. Du har god förmåga att samarbeta och kan arbeta självständigt.
Ett vänligt och professionellt bemötande av elever, personal och vårdnadshavare är av största vikt.

Du som person är trygg och är relationsskapande. Vi tror på lågaffektivt bemötande och att eleverna mår av struktur. Det är viktigt att du utifrån olika analyser ska kunna skapa förutsättningar som ligger till grund för olika åtgärdsplaner/beslutsåtgärder.

Du uppskattar och ser värdet i människors olikheter.

Meriterande:

* Du har erfarenhet av utredande socialt arbete med barn och unga inom socialtjänsten.
* Du har arbetat mot Hedersrelaterad våld och förtryck.
* Du har erfarenhet med arbete av våld i hemmet.
* Du är flerspråkig.

Anställningsform Särskild visstidsanställning