Ditt uppdrag som skolsköterska är bla. att i samverkan med skolledning, elevhälsopersonal och övrig skolpersonal, utifrån din omvårdnadskompetens, skapa bästa möjliga förutsättningar för elevernas hälsa, lärande och trygghet. Rollen som skolsköterska innebär att arbeta hälsofrämjande och förebyggande i enlighet med kommunens basprogram och utgå från de styrdokument som finns i hälso- och sjukvårdslagen och skollagen och vägledning för elevhälsan. Hälsobesök, hälsosamtal, vaccinationer, öppen mottagning och mottagning tillsammans med skolläkaren ingår i ditt uppdrag. Som skolsköterska hos oss kommer du att ingå i vårt elevhälsoteam som består av skolledning, kurator, studie- och yrkesvägledare och speciallärare. Du kommer också att ha ett nära samarbete med dem som ingår i elevhälsan, övriga pedagoger samt vårdnadshavare. Du har en vilja att vidareutveckla arbetet som skolsköterska tillsammans med vårt elevhälsoteam, pedagoger och övriga kollegor på skolan. Du dokumenterar i journalsystemet ProRenata.

Vi kan erbjuda dig ett utvecklande arbete tillsammans med en kompetent och engagerad personalgrupp och skolledning med en mycket väl fungerande elevhälsa. Du ingår i en skolsköterskegrupp i Botkyrka kommun med många erfarna skolsköterskor. Centralt i kommunen finns en verksamhetschef för hälso- och sjukvårdspersonalen och en centralt anställd skolsköterska dit du kan vända dig gällande professionsinriktade frågor.

Krav: Leg. sjuksköterska med vidareutbildning inom hälso-och sjukvård för barn och ungdom eller öppen hälso-och sjukvård alternativt skolsköterskeutbildning via Högskolan i Skövde. Vi ser gärna att du har erfarenhet från liknande arbete eller annat arbete inom sjukvård riktat till barn och ungdomar.

Meriterande: Vi söker dig med erfarenhet av att arbeta i skola, är van att arbeta i elevvårdsteam och är trygg i sin yrkesroll. Du arbetar systematisk och är bra på at skapa relationer med alla omkring dig.

Du ska vara ansvarstagande och kunna strukturera och lägga upp ditt arbete självständigt samt ha en god samarbetsförmåga. Du tycker utvecklingsarbeten är spännande och vill ta en aktiv roll i vårt elevhälsoteam. Du tar initiativ till att utveckla din egen kompetens för att också utveckla verksamheten. Du har empati i mötet med andra människor och har ett genuint intresse för att arbeta med barn och ungdomar. Att möta vårdnadshavare och externa kontakter ingår också i rollen, och du behöver därför ha lätt för att kommunicera och möta människor. Du intar alltid ett professionellt bemötande och är bra på att möta barn och ungdomar där de befinner sig. Känner du att du vill vara med och driva och utveckla vår verksamhet är du varmt välkommen med din ansökan. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Tillträde 2022-01-01
Referensnummer BJÖS/2021:00003