Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Beskrivning

Varmt välkommen till utredning familj 1. Vi är en enhet som präglas av respekt, kompetens och ödmjukhet! Vi söker en samarbetsorienterad kollega som vill vara en del av vårt team. Verksamhetens uppdrag är att utreda behov och följa upp beviljade insatser för barn i åldern 0 - 18 år som utsatts för eller har bevittnat våld inom familjen. Verksamheten arbetar för att alla barn och ungdomar ska leva under goda uppväxtförhållanden och utvecklas gynnsamt. Vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar och arbetar med barnet i fokus.

Verksamheten har två enheter för myndighetsutövning med varsin enhetschef. Varje enhet är uppdelad i två mindre team med 6-7 socialsekreterare som leds av en förste socialsekreterare, Vi har administrativt stöd och ett dagligt, nära samarbete med de utförare/behandlare som tillhör verksamheten. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av din förste socialsekreterare och dina kollegor, dessutom har vi regelbundna gruppmöten och ärendehandledning samt extern handledning.

Arbetsuppgifter

Verksamheten består av personer med olika bakgrund, kunskaper och ålder. Varje dag går vi till jobbet för att barn och familjer i Botkyrka kommun ska få stöd och hjälp, idag, imorgon och i framtiden!

Som socialsekreterare hos oss utreder du barns behov av skydd och stöd. Tillsammans med barnet och föräldrarna planerar du insatser som du sedan följer upp. I vardagsarbetet utgår du från barnets- och föräldrarnassituation, kunskap, beprövad erfarenhet samt önskemål. Du tar även hänsyn till aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning. En viktig del i arbetet är samarbete inom och mellan olika myndigheter, t.ex. förskolor, skolor samt andra aktörer. Dessutom dokumenterar du systematiskt och kontinuerligt ditt arbete. Där det finns behov av samarbete med flera olika delar av socialförvaltningen för att tillgodose en familjs behov kommer du ingå i ett team med kollegor från andra enheter.

Arbetsplatsen ligger nära pendeltågsstationen i Tumba och Tumba centrum med butiker och trevliga restauranger.
Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar mm.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en socionomexamen och dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning och vi ser gärna att du har arbetat med att utreda barn och unga. Du är uppdaterad inom ämnesområdet socialt arbete och har kunskap inom gällande lagstiftning. Vi ser gärna att du är utbildad inom och har erfarenhet av att jobba enligt BBIC och Signs of Safety.
Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning men vi vill också att du har förmågan att dokumentera på ett koncist och kärnfullt sätt. För tjänsten krävs att du talar och skriver på svenska obehindrat.

För oss är det viktigt att du är ansvarsfull och bemöter andra med respekt. Du är också bra på att kommunicera, samarbeta och genomföra fattade beslut. Struktur i arbetet är något vi värdesätter samtidigt som du har förmågan att vara flexibel.

Varmt välkommen med din ansökan!

Löneform Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad Heltid